Ny avfallsplan ska göra Linköping mer cirkulärt

Linköpings kommun har antagit en ny avfallsplan som innebär en rad aktiviteter för att kraftigt minska mängden avfall, och samtidigt utveckla återbruk, avfallshantering och att minska nedskräpning.

Den nya avfallsplanen som antogs av kommunfullmäktige tisdagen den 7 december, ersätter den gamla från 2006.

Planen är allomfattande och rör alla typer av avfall. Det inkluderar och berör många områden, verksamheter och alla kommuninvånare i Linköping. Syftet är att klättra högra upp  i avfallstrappan genom att mer avfall återbrukas och återvinns, och  avfallsmängderna till förbränning minimeras. Nu är det upp till hela Linköping att tillsammans se till att planen blir verklighet.

- Det känns roligt att den nya avfallsplanen är antagen, nu ska det bli spännande att börja arbeta. Internt i kommunen kommer vi att utveckla arbetet med återbruk och ökad avfallssortering. Vi ska fortsätta att ge goda möjligheter för invånarna att sortera och återbruka för det är viktigt att vi hjälps åt - invånare, företag och organisationer behöver alla bidra till att Linköping blir ännu mer cirkulärt. Inte minst ur ett klimat- och energiperspektiv behöver vi hushålla med de material och prylar som redan finns i samhället, säger Marie Hägglund som är enhetschef på klimatenheten på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Tekniska verken har varit med och tagit fram den nya avfallsplanen.

- Vi hämtar och behandlar en stor del av avfallet som uppstår i kommunen. Självklart måste alla dra sitt strå till stacken och göra vad man kan för att vi ska kunna klättra så högt upp som möjligt i avfallstrappan. Vårt mål är exempelvis att minska mängden mat- och restavfall med 25 procent till år 2025, och det är en förutsättning att alla kommuninvånare är delaktiga för att nå målet. Det handlar om en beteendeförändring hos gemen man. Sedan tittar vi också på hur vi kan öka tillgängligheten på våra återvinningscentraler, bland annat med nytt inpasseringssystem och mer söndagsöppet. Vi tittar också på möjligheterna att bygga en eftersorteringsanläggning som kan hjälpa till att få bort material ur restavfallet som kan återvinnas istället för att energiutvinnas, säger Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall på Tekniska verken i Linköping..

För mer information om Tekniska verken kontakta gärna:
Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

Den antagna avfallsplanen tillhörande bilagor publiceras linkoping.se innan jul, under rubriken “Regler och styrande dokument”.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.