​Ny barnbok förklarar strålbehandling för de minsta

11.4.2017 08:00 | Barncancerfonden

Vova har cancer. Men hur går det till på sjukhuset när man får sin medicin?

Vova får strålbehandling

Barncancerfondens nya bok Vova får strålbehandling visar för barn i förskoleåldern hur en cancerbehandling går till. Boken kan användas som förberedelse för barn som själva ska genomgå strålbehandling, eller för syskon och förskolekompisar som vill förstå vad som händer på sjukhuset.

Bakom boken står författaren och illustratören Camilla Binz. Hon hade själv cancer för sju år sedan och insåg då hur viktigt det är för barn att kunna förstå vad som händer när en närstående genomgår en behandling.

Boken är en fristående fortsättning på Vova får cytostatika som var resultatet av Camillas examensarbete på Mälardalens högskola. Till hjälp i arbetet med den senaste boken har hon haft två barn som har strålbehandlats samt kunnig personal på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm och Lunds universitetssjukhus.

Vova får strålbehandling är gratis och finns att beställa i Barncancerfondens webbutik.

Om boken
Läsålder: 2–5 år
Författare och illustratör: Camilla Binz
Förlag: Barncancerfonden
Utgivningsår: 2017
Språk: Svenska

Vova får strålbehandling

Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i närmare 35 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.