Ny barometer: Så söker svenskarna efter nya favoriter i streamingdjungeln
Med pandemin ökade intresset – och behovet – av streamad tv. Det är ett beteende som består även sedan hemmasittandet avtagit. Tv.nu:s senaste Streamingbarometer visar att nästan 70 procent av Tv.nu:s användare streamar minst en gång i veckan.
– Det vi ser i vår undersökning är att svensken lägger ett helt dygn om året bara på att leta efter något att streama. Och många lägger mer tid än så. Var femte medlem i panelen uppger att de lägger nästan en arbetsdag i månaden på att hitta rätt i streamingdjungeln, säger vd Helen Orselius.
Svårt att hitta rätt – och möjligen ännu svårare att hitta rätt för flera tillsammans. 60 procent av de som streamar uppger att de gör det ensamma, trots att de flesta bor i flerfamiljshushåll i Sverige.
Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna:
- I snitt lägger panelen 24 timmar om året bara på att leta efter något att streama. 20 procent uppger att de lägger så mycket som 6 timmar och 45 minuter varje månad på att söka.
- Antalet streamingtjänster per hushåll fortsätter öka och är nu 3,1 stycken, jämfört med 2,75 i fjol. En tredjedel har idag tillgång till fyra eller ännu fler streamingtjänster.
- 21 procent planerar att minska sina utgifter för streamingtjänster det kommande året.
Endast 7 procent planerar att öka. - Vänner och familjs tips är viktigt vid val av nya serier (34 procent) följt av tips från tv- och streamingguider som Tv.nu (23 procent), och på tredjeplats att partnern vill se samma (15 procent).
- SVT Play vinner svenskarnas streaminghjärtan. Tjänsten toppar listan på mest omtyckta med 67 procent (64 procent i fjol). Netflix är den mest populära av betaltjänsterna men tappar mest (från 54 procent till 43), medan TV4 Play vinner mark och ökar med tio procentenheter (från 38 till 48 procent).
- Innehållet är viktigast vid val av streamingtjänst för svenskarna, men äldre och yngre tittare skiljs åt i att äldre (45+) värderar gratistjänster högre medan yngre värderar HD-kvalitet och att flera enheter kan dela på samma konto högt.
- Svenska serier uppskattas mindre. Trots höga ambitioner hos streamingaktörer att erbjuda svenskt originalinnehåll föredrar 62,5 procent utländska serier.
Hela undersökningen hittar du i bifogad pdf och länk.
Panelen som är grund för barometern består av 6000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under i augusti månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för andra året.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef Tv.nu Tel: 0736419457, e-post: johanna.cervin@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Dokument
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Tv.nu är en av våra tjänster.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum