Ny biogasmack i Norrköping

Igår tisdag 8 december öppnade Svensk Biogas en ny tankstation för komprimerad biogas (CBG) i Norrköping. Macken finns på Verksvägen i anslutning till bussdepåanläggningen.

Biogasen som är lokalproducerad kommer till största delen från Norrköpingsbornas eget avloppsvatten, resten kommer från  biogasanläggningen i Linköping.

Den nya macken på Verksvägen ersätter tankstationen på Risängsgatan vid Rejmes, då den macken stängs under första halvåret 2021 på grund av att tekniken blivit för gammal. Det finns ytterligare två tankställen för biogas i Norrköping - på Spårgatan i Ingelsta och på Oceangata på Händelö.

Svensk Biogas har nu totalt 13 mackar i Linköping (5 st), Mjölby (2 st), Motala (2 st), Norrköping (3 st) och Västervik (1 st).

Patrik Aronsson, produktansvarig Biogas, Tekniska verken i Linköping, 013-30 85 22
patrik.aronsson@tekniskaverken.se

Svensk Biogas i Linköping AB är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping AB (publ) med uppdraget att köpa, sälja och distribuera biogas i regionen. Biogasen är 100 procent lokalproducerad och förnybar.

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se