Calazo Förlag AB

Ny bok för fjällvandrare som älskar blommor

18.5.2017 11:33 | Calazo Förlag AB

Guideboksförlaget Calazo har precis kommit ut med en bok om fjällväxter som är speciellt framtagen för vandrare. Boken heter Flora för fjällvandrare och är skriven av fjällekologen Lisa Öberg tillsammans med Eva Wallstam och Bo Stenson. Växtgalleriet beskriver cirka 200 växter och tar även upp växtmiljöer, höjdzoner och blomningstider. Boken finns att köpa i välsorterade friluftsbutiker eller i bokhandeln. Rekommenderat butikspris är 299 kr.

Det är inte varje dag som det kommer en ut en ny flora i Sverige. Calazos Flora för fjällvandrare skiljer sig från andra handböcker om fjällväxter genom sin betoning på fjällväxternas speciella villkor. Författarna har ambitionen att ge läsaren grundläggande förståelse för vad som påverkar växternas förekomster i olika miljöer.

- Vi ville utveckla den ibland lite torra och stela traditionella floran och lägga extra fokus på att beskriva de speciella växtmiljöerna och även hur fjällväxterna lyckats anpassa sig till den tuffa miljön i fjällen, säger Eva Wallstam.

Vid sidan av fotografier och fakta finns extra hjälpmedel för att särskilja likartade växter. Eftersom de flesta växter förekommer på båda sidor av riksgränsen anges växternas artnamn också på norska. I slutet av boken finns också en färgnyckel som underlättar att identifiera vad det är för blomma som växer bredvid stigen.

Om författarna

Lisa Öberg
Lisa har akademisk kompetens som fjällekolog, med en filosofie doktorsexamen i biologi med klimatrelaterade förändringar av den alpina trädgränsens läge som forskningsämne. Lisa har tidigare bland annat skrivit böckerna Fjällens urgamla granar – en faktabok, Old Rasmus & Old Tjikko – sagan om två urgamla fjällgranar.

Eva Wallstam & Bo Stenson
Evas fascination för fjällväxter kommer från hennes uppväxt i västra Härje­dalens fjällvärld och för mer än 30 år sedan smittades även Bo av hennes entusiasm. Eva och Bo har skrivit två populära vandringsböcker tidigare: Vandra i ­alp­­e­rna – Chamonix och Fjällvandra i Härjedalen. Båda böckerna innehåller­ avsnitt om växter och växtmiljöer, ­vilket har uppskattats mycket av många läsare. Förtillfället arbetar Bo och Eva med en kommande bok om vandringar i Provence.

Kontakt Calazo förlag
Jonas Sundvall
jonas@calazo.se

www.calazo.se

Calazo Förlag AB
Trångsund 8

Calazo Förlag ger ut böcker och kartor för alla typer av friluftsliv. Vi brinner för att visa vägen till alla spännande äventyr.

Följ Calazo Förlag AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.