Ny bok förklarar organisationsteori med fiktion

En berättelse om organisering är ingen vanlig kursbok i organisationsteori. Boken utmanar traditionella kursböckers uppbyggnad genom att låta en fiktiv berättelse styra den teoretiska presentationen och analysen. Genom att skildra framgångar, konflikter och utmaningar på det nystartade modeföretaget Mess hjälper berättelsen läsaren att förstå organisationsteorins olika delområden, såsom ledarskap, makt och kultur. – Med berättelsen vill vi illustrera organisationsteorins betydelse för att förstå inte bara en enskild organisations verklighet utan också vårt samhälle i stort, säger medförfattaren Anna Jonsson, docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet.

Boken En berättelse om organisering vann Kurslitteraturpriset 2016.

Det traditionella sättet att skriva kurslitteratur i organisationsteori är att använda sig av olika fall och exempel för att illustrera teorierna. Istället för att låta teorierna bli styrande för valet av de empiriska fallen gjorde författarna till En berättelse om organisering tvärtom. Med hjälp av den skönlitterära författaren och kulturskribenten Oline Stig skapade de berättelsen om modeföretaget Mess där läsaren får följa delägarna från deras första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Berättelsen beskriver företagets organisering över tid och låter teorin växelvis ta upp olika verktyg för att förstå skeendena.

Förståelse för mellanmänskliga relationer
– Skönlitteratur kan fungera som ett sätt att förstå människor och mellanmänskliga relationer. Det är det organisationsteori handlar om. Med en längre sammanhållen berättelse får läsaren ett djup i beskrivningarna och kan lära känna och förstå människorna. Vi hoppas att både lärare och studenter hittar inspiration i växelspelet mellan berättelsen och teorigenomgångarna, säger medförfattaren Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

Hjälper till att synliggöra strukturer
– Vår förhoppning är att berättelsen om vännerna på Mess lever vidare i studenternas samtal, då den ger många frågor att reflektera över. Det finns sällan några självklara svar men organisationsteorin hjälper till att synliggöra strukturer och ger möjlighet att utmana etablerad praktik och tankesätt, säger medförfattaren Maria Grafström, docent i företagsekonomi och forskare vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (Score), Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.

En berättelse om organisering är en grundbok i organisationsteori och riktar sig främst till förstaårsstudenter på universitetet och högskolor. Boken kan också hjälpa yrkesverksamma att bättre förstå vad en organisation är och vad organisering innebär. Med boken vann författarna Kurslitteraturpriset 2016 och belönades med prissumman 150 000 kronor.

Sagt om boken

Kristina Tjäder, Creative Director, House of Dagmar:
”En berättelse om organisering ger en mycket bra inblick i entreprenörens vardag med möjligheter och problemställningar i allt från koncept och ideologi till verklighet och strategi. Kombinationen av teori och vetenskap tillsammans med en verklighetstrogen och rolig story skapar lust att lära.”

Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet:
”En ambitiös, heltäckande och innovativ lärobok skriven av framstående forskare med utmärkta insikter i organisationsteori.”

Boken En berättelse om organisering vann Kurslitteraturpriset 2016.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 317 miljoner kronor och har drygt 120 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.