Ny bok förklarar organisationsteori med fiktion

En berättelse om organisering är ingen vanlig kursbok i organisationsteori. Boken utmanar traditionella kursböckers uppbyggnad genom att låta en fiktiv berättelse styra den teoretiska presentationen och analysen. Genom att skildra framgångar, konflikter och utmaningar på det nystartade modeföretaget Mess hjälper berättelsen läsaren att förstå organisationsteorins olika delområden, såsom ledarskap, makt och kultur. – Med berättelsen vill vi illustrera organisationsteorins betydelse för att förstå inte bara en enskild organisations verklighet utan också vårt samhälle i stort, säger medförfattaren Anna Jonsson, docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet.

Boken En berättelse om organisering vann Kurslitteraturpriset 2016.

Det traditionella sättet att skriva kurslitteratur i organisationsteori är att använda sig av olika fall och exempel för att illustrera teorierna. Istället för att låta teorierna bli styrande för valet av de empiriska fallen gjorde författarna till En berättelse om organisering tvärtom. Med hjälp av den skönlitterära författaren och kulturskribenten Oline Stig skapade de berättelsen om modeföretaget Mess där läsaren får följa delägarna från deras första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Berättelsen beskriver företagets organisering över tid och låter teorin växelvis ta upp olika verktyg för att förstå skeendena.

Förståelse för mellanmänskliga relationer
– Skönlitteratur kan fungera som ett sätt att förstå människor och mellanmänskliga relationer. Det är det organisationsteori handlar om. Med en längre sammanhållen berättelse får läsaren ett djup i beskrivningarna och kan lära känna och förstå människorna. Vi hoppas att både lärare och studenter hittar inspiration i växelspelet mellan berättelsen och teorigenomgångarna, säger medförfattaren Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

Hjälper till att synliggöra strukturer
– Vår förhoppning är att berättelsen om vännerna på Mess lever vidare i studenternas samtal, då den ger många frågor att reflektera över. Det finns sällan några självklara svar men organisationsteorin hjälper till att synliggöra strukturer och ger möjlighet att utmana etablerad praktik och tankesätt, säger medförfattaren Maria Grafström, docent i företagsekonomi och forskare vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (Score), Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.

En berättelse om organisering är en grundbok i organisationsteori och riktar sig främst till förstaårsstudenter på universitetet och högskolor. Boken kan också hjälpa yrkesverksamma att bättre förstå vad en organisation är och vad organisering innebär. Med boken vann författarna Kurslitteraturpriset 2016 och belönades med prissumman 150 000 kronor.

Sagt om boken

Kristina Tjäder, Creative Director, House of Dagmar:
”En berättelse om organisering ger en mycket bra inblick i entreprenörens vardag med möjligheter och problemställningar i allt från koncept och ideologi till verklighet och strategi. Kombinationen av teori och vetenskap tillsammans med en verklighetstrogen och rolig story skapar lust att lära.”

Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet:
”En ambitiös, heltäckande och innovativ lärobok skriven av framstående forskare med utmärkta insikter i organisationsteori.”

Boken En berättelse om organisering vann Kurslitteraturpriset 2016.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 317 miljoner kronor och har drygt 120 anställda.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.