Ny bok förklarar organisationsteori med fiktion
Det traditionella sättet att skriva kurslitteratur i organisationsteori är att använda sig av olika fall och exempel för att illustrera teorierna. Istället för att låta teorierna bli styrande för valet av de empiriska fallen gjorde författarna till En berättelse om organisering tvärtom. Med hjälp av den skönlitterära författaren och kulturskribenten Oline Stig skapade de berättelsen om modeföretaget Mess där läsaren får följa delägarna från deras första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Berättelsen beskriver företagets organisering över tid och låter teorin växelvis ta upp olika verktyg för att förstå skeendena.
Förståelse för mellanmänskliga relationer
– Skönlitteratur kan fungera som ett sätt att förstå människor och mellanmänskliga relationer. Det är det organisationsteori handlar om. Med en längre sammanhållen berättelse får läsaren ett djup i beskrivningarna och kan lära känna och förstå människorna. Vi hoppas att både lärare och studenter hittar inspiration i växelspelet mellan berättelsen och teorigenomgångarna, säger medförfattaren Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.
Hjälper till att synliggöra strukturer
– Vår förhoppning är att berättelsen om vännerna på Mess lever vidare i studenternas samtal, då den ger många frågor att reflektera över. Det finns sällan några självklara svar men organisationsteorin hjälper till att synliggöra strukturer och ger möjlighet att utmana etablerad praktik och tankesätt, säger medförfattaren Maria Grafström, docent i företagsekonomi och forskare vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (Score), Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
En berättelse om organisering är en grundbok i organisationsteori och riktar sig främst till förstaårsstudenter på universitetet och högskolor. Boken kan också hjälpa yrkesverksamma att bättre förstå vad en organisation är och vad organisering innebär. Med boken vann författarna Kurslitteraturpriset 2016 och belönades med prissumman 150 000 kronor.
Sagt om boken
Kristina Tjäder, Creative Director, House of Dagmar:
”En berättelse om organisering ger en mycket bra inblick i entreprenörens vardag med möjligheter och problemställningar i allt från koncept och ideologi till verklighet och strategi. Kombinationen av teori och vetenskap tillsammans med en verklighetstrogen och rolig story skapar lust att lära.”
Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet:
”En ambitiös, heltäckande och innovativ lärobok skriven av framstående forskare med utmärkta insikter i organisationsteori.”
Nyckelord
Kontakter
Ola HåkanssonFörläggare - Företagsekonomi och Metod
Tel:046-31 21 66ola.hakansson@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 317 miljoner kronor och har drygt 120 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum