Ekström & Garay

Ny bok från Ekström & Garay Bortom framtiden

På sin skärgårdsö har journalisten Aurora besök av två vänner. Plötsligt ser de Östersjön stiga flera meter. Det är det här vetenskapen länge varnat för.

Stockholms vattenlinje är numera densamma som på Birger Jarls tid. Regeringen är  lamslagen och den sviktande elektriciteten är det enda som återstår av det forna överflödssamhället. Kretsen kring Aurora får en viktig roll i den kamp som överlevnaden kräver.

I centrum av denna episka framtidsskildring – en framtid som kan vara vår i morgon    står en kvinna, hennes kärlek och hennes prövning under katastrofen. Romanen riktar sin sökare mot människans inneboende storhet men också hennes mörka inre landskap av svek och svaghet.

Bortom framtiden är bokstavligen berättelsen om det som är bortom vår erfarenhet, men också en projektion av våra värsta farhågor och samtidigt en tidlös fresk över människans villkor.

Elisabeth Olin (f. 1945) bor i Stockholm och är författare och översättare från engelska, franska,
italienska och tyska. Hon har översatt över femtio titlar. Elisabeth har arbetat som
veckotidningsredaktör och förlagsredaktör på Albert Bonniers Förlag. Hon debuterade som
författare år 1990 och har skrivit novellsamlingar och romaner.

Ekström & Garay
Sankt Petri Kyrkogata 15

Ekström & Garay värnar om det fria ordet. För oss är det av stor betydelse att verka för mångfald inom litteraturen och att ge människor möjlighet att med hjälp av det skrivna ordet ge uttryck för sina kreativa förmågor. Att vara lyhörd för författares integritet och ambitioner är A och O. Verksamheten präglas av engagemang och långsiktigt tänkande. Nämnas ska att förlaget är medlem i Svenska Förläggareföreningen.

För oss på Ekström & Garay är det lika viktigt med hög kvalitet som det är med hållbara, miljövänliga processer. Därför har vi valt att samarbeta med tryckerier som är engagerade i produktionens alla delar och som har ett helhetstänk när det kommer till förnybar energi och miljövänliga material.

Förlaget Ekström & Garay vilar på fyra pelare. Den första är traditionell utgivning där förlaget ekonomiskt står för utgivningen. Den andra är ett upplägg där vi erbjuder författaren att medfinansiera utgivningen. Nämnas bör att Ekström & Garay är ett kvalitetsförlag; många manus blir refuserade då de inte uppfyller våra krav. Den tredje pelaren är vår satsning på klassikerutgivning. Det finns många klassiker i vårt litterära kulturarv som riskerar att bli bortglömda; dessa vill vi uppmärksamma genom nya utgåvor. Den fjärde pelaren är uppdragsutgivning åt företag och institutioner.

Följ Ekström & Garay