Högskolan i Halmstad

Ny bok och konferens rundar av samverkansprojektet Framtidens digitala lärande i skolan, FDLIS

Dela

Att samverka är viktigt men inte alltid enkelt – särskilt kring en sådan komplex fråga som skolans digitalisering. I projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, har lärare, förskollärare och skolledare samarbetat väldigt konkret och i varje steg tillsammans med forskare från Högskolan i Halmstad om digitalisering i förskolan och skolan. Den 28 april är det dags för avslutande konferens och i en nyutkommen bok beskrivs stora delar av arbetet inom, och resultaten av, FDLIS.

Att jobba med digitalisering i skolan kan vara positivt, men digitalisering kan också vara ett orosmoment för förskollärare och lärare. FDLIS var en storsatsning mellan sju kommuner, Högskolan i Halmstad och Region Halland för att ta ett gemensamt grepp och ett stort kunskapskliv inom skolans digitalisering. För detta behövdes en rejäl portion samverkan, det var alla parter eniga om.

I en alldeles färsk bok om projektet beskrivs nio av de tolv delprojekten om arbetet med digitala verktyg och metoder i skolan. Ett inledande kapitel beskriver hur FDLIS-projektet kom till och hur själva samarbetet i projektet gick till.

– Boken torde vara intressant läsning för alla som jobbar med digitalisering i skolan, och med samverkansprojekt över huvud taget, inom skolan, men också inom exempelvis vård och näringsliv, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik och forskningsledare för FDLIS.

Bok och konferens

FDLIS avslutas med boken Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS) – ett unikt samverkansprojekt samt konferensen Lärande möte med forskare, lärare och elever i projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan.

Om konferensen

Under konferensen presenteras tolv delprojekt.

Inleder dagen gör Pernilla Nilsson, forskningsledare för projektet FDLIS: FDLIS – ett unikt samverkansprojekt om skolans digitalisering.

Keynote-anförande hålls av Jonas Linderoth, professor i pedagogik, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet: Ge ett litet barn en hammare och det kommer upptäcka att allt behöver hamras – varför digitaliseringsbegreppet är ett problem i undervisningsdesign och vad vi kan göra åt det.

När: Onsdagen den 28 april, klockan 9–15.45
Information: hh.se/larandemote
Anmälan: Medier hälsas också välkomna till konferensen. Sista anmälningsdag är i dag, den 20 april, anmälningar efter det från medier sker direkt till kommunikatör Kristina Rörström.

Kort om FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan

Samarbetet FDLIS genomfördes 2018–2020 i samverkan mellan Båstads kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Ängelholms kommun, Region Halland och Högskolan i Halmstad. Alla parter bidrog till budgeten på totalt cirka 8,6 miljoner kronor.

FDLIS har fokus på lärandeprocesser med digitala resurser för att förbättra barns och elevers måluppfyllelse. Syftet med samarbetsprojektet är att bidra till utveckling och forskning i regionen, genom gemensamma insatser med stöd av de medverkande kommunernas, Region Hallands och Högskolan i Halmstads kompetens, samt Högskolans Digitalt laborativt centrum, DLC.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad

035-16 71 00https://www.hh.se/

Det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är känd för sina verklighetsförankrade utbildningar och små studentgrupper. Forskningen är internationellt välrenommerad och bedrivs i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer. Lärosätet har två profilområden, Hälsoinnovation samt Smarta städer och samhällen, och deltar aktivt i samhälls­utvecklingen genom omfattande samverkan med både näringsliv och offentlig sektor.

Följ Högskolan i Halmstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad

Inbjudan till pressträff för forskningsprojektet Sweden-China Bridge13.4.2021 13:00:00 CEST | Pressinbjudan

Högskolan i Halmstad startade i oktober 2020 forskningsprojektet "Sweden-China Bridge – Creating A Collaborative Academic Platform for Electrification of Transportation Systems" i samarbete med Lunds universitet, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) och Jönköping University – Jönköping International Business School. Projektet finansieras av Trafikverket och pågår i två år.

Högskolan i Halmstad deltar i Vetenskapsfestivalen i Göteborg13.4.2021 10:13:56 CEST | Pressmeddelande

Vetenskapsfestivalen i Göteborg invigs på onsdag, den 14 april. Högskolan i Halmstad deltar i flera punkter senare i veckan i det publika, digitala programmet. Årets tema är Level up och Högskolans i Halmstads representanter – forskare och studenter – kommer att prata om under rubrikerna ”Information-driven care: Hype or hope”, ”Är e-sport en idrott?”, ”Mindfulness och idrottsprestation” samt om idrottspsykologi och e-sport för unga.

Studenterna i det branddrabbade huset mår väl efter omständigheterna7.4.2021 15:46:24 CEST | Pressmeddelande

Natten till i dag, den 7 april, brann det i ett hus på Östra stranden i Halmstad. Det är ett flerfamiljshus där det bland annat bor personer som studerar vid Högskolan i Halmstad. Det är ett tiotal studenter som har uppgivit att de är skrivna på en adress i det branddrabbade området. De har blivit kontaktade av Högskolan och mår under omständigheterna bra. Det kan dock finnas fler studenter som är drabbade av branden men som inte är skrivna på en adress i området, och de uppmanas att ta kontakt med Högskolan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum