Ny bok och konferens rundar av samverkansprojektet Framtidens digitala lärande i skolan, FDLIS
Att jobba med digitalisering i skolan kan vara positivt, men digitalisering kan också vara ett orosmoment för förskollärare och lärare. FDLIS var en storsatsning mellan sju kommuner, Högskolan i Halmstad och Region Halland för att ta ett gemensamt grepp och ett stort kunskapskliv inom skolans digitalisering. För detta behövdes en rejäl portion samverkan, det var alla parter eniga om.
I en alldeles färsk bok om projektet beskrivs nio av de tolv delprojekten om arbetet med digitala verktyg och metoder i skolan. Ett inledande kapitel beskriver hur FDLIS-projektet kom till och hur själva samarbetet i projektet gick till.
– Boken torde vara intressant läsning för alla som jobbar med digitalisering i skolan, och med samverkansprojekt över huvud taget, inom skolan, men också inom exempelvis vård och näringsliv, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik och forskningsledare för FDLIS.
Bok och konferens
FDLIS avslutas med boken Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS) – ett unikt samverkansprojekt samt konferensen Lärande möte med forskare, lärare och elever i projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan.
Om konferensen
Under konferensen presenteras tolv delprojekt.
Inleder dagen gör Pernilla Nilsson, forskningsledare för projektet FDLIS: FDLIS – ett unikt samverkansprojekt om skolans digitalisering.
Keynote-anförande hålls av Jonas Linderoth, professor i pedagogik, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet: Ge ett litet barn en hammare och det kommer upptäcka att allt behöver hamras – varför digitaliseringsbegreppet är ett problem i undervisningsdesign och vad vi kan göra åt det.
När: Onsdagen den 28 april, klockan 9–15.45
Information: hh.se/larandemote
Anmälan: Medier hälsas också välkomna till konferensen. Sista anmälningsdag är i dag, den 20 april, anmälningar efter det från medier sker direkt till kommunikatör Kristina Rörström.
Kort om FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan
Samarbetet FDLIS genomfördes 2018–2020 i samverkan mellan Båstads kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Ängelholms kommun, Region Halland och Högskolan i Halmstad. Alla parter bidrog till budgeten på totalt cirka 8,6 miljoner kronor.
FDLIS har fokus på lärandeprocesser med digitala resurser för att förbättra barns och elevers måluppfyllelse. Syftet med samarbetsprojektet är att bidra till utveckling och forskning i regionen, genom gemensamma insatser med stöd av de medverkande kommunernas, Region Hallands och Högskolan i Halmstads kompetens, samt Högskolans Digitalt laborativt centrum, DLC.
Nyckelord
Kontakter
Pernilla NilssonProfessor i naturvetenskapens didaktik
Tel:070-835 27 72pernilla.nilsson@hh.seKristina RörströmKommunikatör
Tel:072-977 38 36kristina.rorstrom@hh.seBilder
Dokument
Länkar
- Konferens 28 april: Lärande möte med forskare, lärare och elever i projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan
- Läs boken: Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS) – ett unikt samverkansprojekt
- Mer om FDLIS
- Nyhet på Samspel, digitalt forskningsmagasin: Att glo och sno – och andra lärdomar från projekt om framtidens digitala lärande i skolan
Om
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad leder vägen mot tillämpning av AI i vården27.3.2024 11:31:01 CET | Pressmeddelande
Högskolan i Halmstad är en av de drivande krafterna bakom forskning om artificiell intelligens (AI) i vården. Det blir tydligt när AI Sweden publicerar sin nya AI-strategi. Lärosätets forskning om implementering av AI inom hälso- och sjukvården kan bli vägledande för utvecklingen av AI i Sverige. – De senaste åren har Högskolan i Halmstad tagit en ledande roll inom det här området, säger Jens Nygren, professor och fokusområdesledare för Hälsoinnovation vid Högskolan i Halmstad.
Utökad satsning på Elitmiljö bordtennis Halmstad19.3.2024 09:10:06 CET | Pressmeddelande
I sex år har Högskolan i Halmstad, som riksidrottsuniversitet, i samarbete med Svenska bordtennisförbundet och Halmstad bordtennisklubb, attraherat duktiga bordtennisspelare till Halmstad. Det tack vare möjligheten för elitspelare att kombinera sin idrottskarriär med högskolestudier. Nu utökas samarbetet ytterligare när spelare från Sannarpsgymnasiet och Högskolan samlas i en gemensam miljö.
Högskolan i Halmstad bjuder in till öppet hus26.2.2024 09:27:45 CET | Pressmeddelande
Vad kan du plugga på Högskolan i Halmstad? Vilka ämnen läser du på de olika programmen? Hur är studentlivet? Vad kan du jobba med efter examen? Det är några av alla de frågar som besökarna kan få svar på när Högskolan i Halmstad bjuder in till öppet hus nu på torsdag, den 29 februari.
God hälsa och normal vikt kan förebygga långvarig smärta9.2.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Personer som har ont i knäna riskerar att drabbas av långvarig smärta i större delen av kroppen. God upplevd hälsa och att undvika övervikt och obesitas är faktorer som är viktiga för att förebygga långvarig smärta hos individer med knäsmärta. Det visar en ny avhandling från Högskolan i Halmstad.
Tjänstemän hittar strategier för att hantera oklara politiska beslut24.11.2023 09:07:13 CET | Pressmeddelande
När kommunala frågor avpolitiseras hamnar besluten i stället hos administratörerna. Det leder till att det blir svårare för invånarna att veta vad den politiska styrningen egentligen står för. Ny forskning från Högskolan i Halmstad visar också att tjänstepersoner i kommuner kan uppleva arbetet som otydligt, och hanterar det bland annat genom att försöka få tillbaka frågor till den politiska agendan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum