Högskolan i Halmstad

Ny bok och konferens rundar av samverkansprojektet Framtidens digitala lärande i skolan, FDLIS

Dela
Att samverka är viktigt men inte alltid enkelt – särskilt kring en sådan komplex fråga som skolans digitalisering. I projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, har lärare, förskollärare och skolledare samarbetat väldigt konkret och i varje steg tillsammans med forskare från Högskolan i Halmstad om digitalisering i förskolan och skolan. Den 28 april är det dags för avslutande konferens och i en nyutkommen bok beskrivs stora delar av arbetet inom, och resultaten av, FDLIS.

Att jobba med digitalisering i skolan kan vara positivt, men digitalisering kan också vara ett orosmoment för förskollärare och lärare. FDLIS var en storsatsning mellan sju kommuner, Högskolan i Halmstad och Region Halland för att ta ett gemensamt grepp och ett stort kunskapskliv inom skolans digitalisering. För detta behövdes en rejäl portion samverkan, det var alla parter eniga om.

I en alldeles färsk bok om projektet beskrivs nio av de tolv delprojekten om arbetet med digitala verktyg och metoder i skolan. Ett inledande kapitel beskriver hur FDLIS-projektet kom till och hur själva samarbetet i projektet gick till.

– Boken torde vara intressant läsning för alla som jobbar med digitalisering i skolan, och med samverkansprojekt över huvud taget, inom skolan, men också inom exempelvis vård och näringsliv, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik och forskningsledare för FDLIS.

Bok och konferens

FDLIS avslutas med boken Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS) – ett unikt samverkansprojekt samt konferensen Lärande möte med forskare, lärare och elever i projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan.

Om konferensen

Under konferensen presenteras tolv delprojekt.

Inleder dagen gör Pernilla Nilsson, forskningsledare för projektet FDLIS: FDLIS – ett unikt samverkansprojekt om skolans digitalisering.

Keynote-anförande hålls av Jonas Linderoth, professor i pedagogik, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet: Ge ett litet barn en hammare och det kommer upptäcka att allt behöver hamras – varför digitaliseringsbegreppet är ett problem i undervisningsdesign och vad vi kan göra åt det.

När: Onsdagen den 28 april, klockan 9–15.45
Information: hh.se/larandemote
Anmälan: Medier hälsas också välkomna till konferensen. Sista anmälningsdag är i dag, den 20 april, anmälningar efter det från medier sker direkt till kommunikatör Kristina Rörström.

Kort om FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan

Samarbetet FDLIS genomfördes 2018–2020 i samverkan mellan Båstads kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Ängelholms kommun, Region Halland och Högskolan i Halmstad. Alla parter bidrog till budgeten på totalt cirka 8,6 miljoner kronor.

FDLIS har fokus på lärandeprocesser med digitala resurser för att förbättra barns och elevers måluppfyllelse. Syftet med samarbetsprojektet är att bidra till utveckling och forskning i regionen, genom gemensamma insatser med stöd av de medverkande kommunernas, Region Hallands och Högskolan i Halmstads kompetens, samt Högskolans Digitalt laborativt centrum, DLC.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad

035-16 71 00https://www.hh.se/

Det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.

Följ Högskolan i Halmstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad

Högskolan i Halmstad leder vägen mot tillämpning av AI i vården27.3.2024 11:31:01 CET | Pressmeddelande

Högskolan i Halmstad är en av de drivande krafterna bakom forskning om artificiell intelligens (AI) i vården. Det blir tydligt när AI Sweden publicerar sin nya AI-strategi. Lärosätets forskning om implementering av AI inom hälso- och sjukvården kan bli vägledande för utvecklingen av AI i Sverige. – De senaste åren har Högskolan i Halmstad tagit en ledande roll inom det här området, säger Jens Nygren, professor och fokusområdesledare för Hälsoinnovation vid Högskolan i Halmstad.

Tjänstemän hittar strategier för att hantera oklara politiska beslut24.11.2023 09:07:13 CET | Pressmeddelande

När kommunala frågor avpolitiseras hamnar besluten i stället hos administratörerna. Det leder till att det blir svårare för invånarna att veta vad den politiska styrningen egentligen står för. Ny forskning från Högskolan i Halmstad visar också att tjänstepersoner i kommuner kan uppleva arbetet som otydligt, och hanterar det bland annat genom att försöka få tillbaka frågor till den politiska agendan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye