Högskolan i Halmstad

Ny bok och konferens rundar av samverkansprojektet Framtidens digitala lärande i skolan, FDLIS

Dela

Att samverka är viktigt men inte alltid enkelt – särskilt kring en sådan komplex fråga som skolans digitalisering. I projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, har lärare, förskollärare och skolledare samarbetat väldigt konkret och i varje steg tillsammans med forskare från Högskolan i Halmstad om digitalisering i förskolan och skolan. Den 28 april är det dags för avslutande konferens och i en nyutkommen bok beskrivs stora delar av arbetet inom, och resultaten av, FDLIS.

Att jobba med digitalisering i skolan kan vara positivt, men digitalisering kan också vara ett orosmoment för förskollärare och lärare. FDLIS var en storsatsning mellan sju kommuner, Högskolan i Halmstad och Region Halland för att ta ett gemensamt grepp och ett stort kunskapskliv inom skolans digitalisering. För detta behövdes en rejäl portion samverkan, det var alla parter eniga om.

I en alldeles färsk bok om projektet beskrivs nio av de tolv delprojekten om arbetet med digitala verktyg och metoder i skolan. Ett inledande kapitel beskriver hur FDLIS-projektet kom till och hur själva samarbetet i projektet gick till.

– Boken torde vara intressant läsning för alla som jobbar med digitalisering i skolan, och med samverkansprojekt över huvud taget, inom skolan, men också inom exempelvis vård och näringsliv, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik och forskningsledare för FDLIS.

Bok och konferens

FDLIS avslutas med boken Framtidens digitala lärande i skolan (FDLIS) – ett unikt samverkansprojekt samt konferensen Lärande möte med forskare, lärare och elever i projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan.

Om konferensen

Under konferensen presenteras tolv delprojekt.

Inleder dagen gör Pernilla Nilsson, forskningsledare för projektet FDLIS: FDLIS – ett unikt samverkansprojekt om skolans digitalisering.

Keynote-anförande hålls av Jonas Linderoth, professor i pedagogik, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet: Ge ett litet barn en hammare och det kommer upptäcka att allt behöver hamras – varför digitaliseringsbegreppet är ett problem i undervisningsdesign och vad vi kan göra åt det.

När: Onsdagen den 28 april, klockan 9–15.45
Information: hh.se/larandemote
Anmälan: Medier hälsas också välkomna till konferensen. Sista anmälningsdag är i dag, den 20 april, anmälningar efter det från medier sker direkt till kommunikatör Kristina Rörström.

Kort om FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan

Samarbetet FDLIS genomfördes 2018–2020 i samverkan mellan Båstads kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Ängelholms kommun, Region Halland och Högskolan i Halmstad. Alla parter bidrog till budgeten på totalt cirka 8,6 miljoner kronor.

FDLIS har fokus på lärandeprocesser med digitala resurser för att förbättra barns och elevers måluppfyllelse. Syftet med samarbetsprojektet är att bidra till utveckling och forskning i regionen, genom gemensamma insatser med stöd av de medverkande kommunernas, Region Hallands och Högskolan i Halmstads kompetens, samt Högskolans Digitalt laborativt centrum, DLC.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad

035-16 71 00https://www.hh.se/

Det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är känd för sina verklighetsförankrade utbildningar och små studentgrupper. Forskningen är internationellt välrenommerad och bedrivs i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer. Lärosätet har två profilområden, Hälsoinnovation samt Smarta städer och samhällen, och deltar aktivt i samhälls­utvecklingen genom omfattande samverkan med både näringsliv och offentlig sektor.

Följ Högskolan i Halmstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad

Årets alumn vid Högskolan i Halmstad: ”Värdet av att studera på en mindre högskola är stort”4.6.2021 08:00:52 CEST | Pressmeddelande

För att han genom sitt innovativa tänkande och positiva synsätt är en värdefull ambassadör för och samarbetspartner till Högskolan tilldelas Peter Uppman, innovationsstrateg på Region Halland, utmärkelsen Årets alumn 2021 vid Högskolan i Halmstad. ”Jag känner mig väldigt stolt. Högskolan i Halmstad ligger mig väldigt varmt om hjärtat”, säger årets alumn.

Studenter lär sig tänka och verka hållbart i nytt forskningsprojekt1.6.2021 10:47:59 CEST | Pressmeddelande

Många ungdomar är mycket engagerade i klimatfrågor och det finns en stor medvetenhet och vilja att förändra vårt samhälle till att bli mer hållbart. För att möta denna globala rörelse måste våra universitets- och högskoleutbildningar anpassas och utvecklas. Högskolan i Halmstad är del i det nystartade EU-projektet Active8 Planet som har till syfte att integrera hållbarhetsfrågor och tvärvetenskapliga samarbeten i högre utbildningar.

Måltiden viktig för barn med gastrostomi28.5.2021 11:10:00 CEST | Pressmeddelande

En barnfamiljs gemensamma måltid strukturerar vardagen, utvecklar barns motoriska förmågor och skapar ett socialt sammanhang. Det kan samtidigt vara komplicerat att få till en fungerande middag med barn. Hur är det då för familjer där det finns barn med gastrostomi? Hur skapar dessa familjer delaktighet under måltiderna och hur anpassar de sitt vardagsliv utifrån det annorlunda ätandet? Det har Ellen Backman vid Högskolan i Halmstad undersökt i sin nyligen publicerade avhandling.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum