Västtrafik

Ny bokningstjänst för färdtjänstresor, vårdresor och skolskjuts

Dela

”Boka resa” är Västtrafiks nya digitala tjänst som förenklar för färdtjänstresenärer som vill kunna boka sin resa själv med ett par snabba klick, antingen via webbsida eller app. Även de som reser med vårdresor och skolskjuts kan nu få en digital överblick över sina resor.

Georges Zaynoun och Ylva Jonsson är två resenärer som är positiva till den nya tjänsten. Foto: Eddie Löthman
Georges Zaynoun och Ylva Jonsson är två resenärer som är positiva till den nya tjänsten. Foto: Eddie Löthman

Efter att ha testats sedan i somras lanseras nu den digitala tjänsten ”Boka resa” i hela regionen. Tjänsten vänder sig till de som reser med färdtjänstresor, vårdresor och skolskjuts.

Färdtjänstresenärer kan nu boka sin resa själv i ”Boka resa”. För den som har ombud och önskar att dessa ska kunna boka färdtjänstresor är även detta möjligt. När det gäller vårdresor och skolskjuts kan resenärer se och avboka sina resor digitalt, men själva bokningen sker över telefon.

— Boka resa är en del av den digitalisering vi satsar på inom anropsstyrd trafik. Genom digitalisering har vi möjlighet att göra det enklare för våra resenärer med särskilda behov som reser med till exempel färdtjänstresor, vårdresor eller skolskjuts. Möjligheten att på egen hand kunna boka och ha överblick över sina resor ger en ökad trygghet, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik på Västtrafik.

Boka resa är en kompletterande kontaktväg för de resenärer som vill använda digitala kanaler. De resenärer som önskar beställa resor via telefon kan göra det även i fortsättningen genom att ringa till Västtrafiks beställningscentral.

Två resenärer som varit delaktiga under pilotprojektet heter Ylva Jonsson och Georges Zaynoun. Ylva och Georges har båda total synnedsättning och reser tillsammans med en ledsagare. Själva bokningen av färdtjänstresan sköter de dock själv och ställer sig positiva till att nu ha flera möjligheter att boka resa.

— Vi välkomnar de nya sätten att boka. Då kan vi växla mellan att ringa eller boka resan digitalt. Det sparar oss tid, säger Georges Zaynoun.

Bilder

Georges Zaynoun och Ylva Jonsson är två resenärer som är positiva till den nya tjänsten. Foto: Eddie Löthman
Georges Zaynoun och Ylva Jonsson är två resenärer som är positiva till den nya tjänsten. Foto: Eddie Löthman
Ladda ned bild
Åsa Björk, kommunikationsansvarig anropsstyrd trafik. Foto: Thomas Harrysson
Åsa Björk, kommunikationsansvarig anropsstyrd trafik. Foto: Thomas Harrysson
Ladda ned bild

Om

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum