Ny brexitutredning från Kommerskollegium

Hur ska handeln med varor och tjänster mellan EU och Storbritannien regleras när Storbritannien lämnat EU? Kommerskollegium har utrett fyra alternativ för hur tull- och handelsprocedurer och fyra alternativ för hur tjänstehandeln skulle kunna hanteras i framtiden. Idag, tisdag, lämnade Kommerskollegium över utredningen till regeringen.

På alla plan är brexit dåligt för Sverige. Vi ser ingen idealisk lösning, bara att oavsett vilken lösning parterna till slut landar i kommer brexit att medföra mer krångel, försvårad handel och ökade kostnader. Det kommer att drabba både företag och konsumenter och medför inget positivt för ett land som är så beroende av den inre marknaden och av handel som Sverige, säger Anna Stellinger, GD Kommerskollegium.

Kommerskollegium har analyserat EU:s avtal med Norge, frihandelsavtal, WTO-regler och EU:s tullunion med Turkiet. När det gäller varuhandeln konstaterar utredarna att alla alternativ innehåller krav på tullformaliteter som medför krångel, byråkrati och fördyringar. Det gäller även om det skulle bli ett omfattande och ambitiöst frihandelsavtal. För tjänstehandeln är det, åtminstone i teorin, möjligt att bevara den fria rörligheten. Det förutsätter dock att Storbritannien är villigt att fortsätta tillämpa EU-fördragets regler och EU-domstolens praxis.

Länk till utredningen: Brexit – Alternativ till ett framtida regelverk för handel med tjänster och tull- och handelsprocedurer mellan EU och Storbritannien

Frågor besvaras av:

Anna Stellinger, Kommerskollegiums GD Tel: 08-690 49 90, 073-424 49 90  E-post: anna.stellinger@kommers.se

Anneli Wengelin (tull- och handelsprocedurer) Tel: 08-690 48 57 eller 073-424 48 57  E-post: anneli.wengelin@kommers.se

Tomas Lindell (tjänstehandeln) Tel: 08-690 49 43 eller 073-424 49 43, E-post: tomas.lindell@kommers.se

Utredningen omfattar mer än 170 sidor och består av två delar. En övergripande sammanfattning finns på sidan 3-14. Därefter kommer analysen av alternativen för tjänstehandelns framtida reglering sidan 15 - 76 . Direkt därefter inleds analysen av alternativa regleringsmöjligheter för tull- och handelsprocedurer. (Använd gärna bokmärket i pdf:en då sidnumreringen i dokumentet börjar om i tull- och handelsprocedursdelen.)

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.