Ny Brisrapport om skolans roll för barn som flytt
Det är avgörande, både för det enskilda barnet och för samhället i stort, att barn som flytt till Sverige får en god start i sitt nya land. Bris nya rapport Skolans roll för barn som flytt – platsen för inkludering, hälsa och lärande visar att den svenska skolan kan ges bättre förutsättningar för ett bättre mottagande av nyanlända elever.

De kan fråga alla i klassrummet, men de kommer inte fråga dig om vill ha hjälp eller nåt, som om du inte finns. Du kommer känna dig tvungen att gå därifrån. Du går på första lektionen, andra lektionen, tredje lektionen, men sen kommer du inte gå dit igen. Du är inte sedd, varför ska du gå dit?
Så berättar ett av de barn som deltagit i Bris fokusgrupper om skolans roll för barn som flytt. Gemensamt för alla barn som kommit till Sverige de senaste åren är att de har rätt till utbildning och rätt till bästa uppnåeliga hälsa enligt barnkonventionen. Skolan är en central aktör när Sverige ska leva upp till det.
– Den svenska skolan har tagit emot ett ökande antal nyanlända elever, och man har fått lära längs vägen utan att alltid ha rätt förutsättningar. Hur huvudmän och skolenheter väljer att organisera och leda skolan spelar stor roll för hur väl eleverna kommer att lyckas, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.
Samtidigt tydliggör rapporten att det krävs beslut på en rad andra politikområden för att barn som flytt ska få möjlighet att tillgodogöra sig utbildning, må bra och känna tillhörighet. Barn och familjer som flytt till Sverige påverkas av faktorer som bostadsbrist, boendesegregation och socioekonomisk utsatthet.
– Många lever i vad som bäst kan beskrivas som en permanent tillfällighet, där det tillfälliga uppehållstillståndet måste förnyas regelbundet – i praktiken en gång per läsår för vissa grupper. Framtiden och möjligheten att etablera sig i det nya landet är därför osäkra, och det påverkar förstås barns situation i skolan. Den permanenta tillfälligheten måste brytas, säger Magnus Jägerskog.
En annan slutsats i rapporten är att en framgångsrik väg är att skapa en stödjande skolkultur kring nyanlända elever, där mottagandet är ett gemensamt ansvar för alla vuxna på skolan, med ett strukturerat lagarbete kring eleverna.
– Det finns ett stort behov av praktisk stöttning till nyanlända föräldrar, som riskerar att falla på en redan belastad skolverksamhet om det inte finns en modell för samverkan med andra samhällsfunktioner såväl som med civilsamhället, säger Magnus Jägerskog.
Rapporten bygger på barns egna röster, aktuell forskning och intervjuer med viktiga professioner med stor kunskap om mottagande av nyanlända elever i Sverige, och mynnar ut i rekommendationer till beslutsfattare på nationell nivå, till kommuner och huvudmän samt till rektorer och enskilda skolor.
Rekommendationer till beslutsfattare på nationell, regional och kommunal nivå:
- Permanenta uppehållstillstånd bör vara huvudregel, om detta inte kan uppnås är ett minimikrav att de tillfälliga uppehållstillstånd som ges är minst tre år och därmed lika långa för alla barn.
- Inför skolplikt för alla barn i pågående asylprocesser.
- Riktade informationsinsatser om det fria skolvalet till nyanlända föräldrar.
- Stärk kvaliteten på studiehandledning genom att bland annat tydliggöra rollen, fastställa utbildningskrav och krav på samverkan med ämneslärare.
- Ställ krav på lärarutbildningen att nya lärare ska få kunskap om språkutvecklande arbetssätt, och skapa förutsättningar för att kompetensutveckla behöriga lärare i språkutvecklande arbetssätt.
- Skapa strukturer för samverkan mellan skolan och viktiga samhällsfunktioner för att ge nyanlända föräldrar praktiskt stöd i vardagen och samhällsinformation, i syfte att avlasta skolan och främja inkludering av familjer.
- Utveckla en sammanhållen vårdkedja för barn och unga med psykisk ohälsa – där det finns specialistkunskap om flyktingskap, kris och trauma. En samordnad individuell plan (SIP) bör alltid upprättas när barn som flytt behöver stöd från olika vårdgivare.
Rekommendationer till rektorer och enskilda skolor:
- Stärk kompetensen hos skolpersonal, både lärare och elevhälsa, i frågor om flyktingskap, kris och trauma, och bemötande av barn med erfarenhet av flykt.
- Hitta former för samverkan och lagarbete kring nyanlända elever på skolan där all personal involveras oavsett befattning. En strukturerad bedömning av det enskilda barnets bästa ska vara vägledande för allt arbete.
Inom ramen för projektet Tillsammans för barn som flytt erbjuder Bris hälsofrämjande och evidensbaserade stödgrupper för asylsökande och nyanlända barn enligt en metod som heter Teaching Recovery Techniques, i samarbete med kommuner runtom i landet. Arbetet baseras på bred samverkan och dialog med bland annat skola, socialtjänst, boende och civilsamhälle i de aktuella kommunerna.
Nyckelord
Kontakter
Anna HolmqvistPressekreterare
Tel:070- 779 95 06anna.holmqvist@bris.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.
Läs mer på www.bris.se
Följ BRIS - Barnens Rätt i Samhället
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från BRIS - Barnens Rätt i Samhället
Bris: Ett ohållbart förslag till ny socialtjänstlag1.2.2021 12:19:21 CET | Pressmeddelande
Idag går remisstiden ut för utredningen SOU 2020:47 som lagt fram förslag till en ny socialtjänstlag. Bris ställer sig kritisk till vilken effekt de nya förslagen kan väntas få när reformen uttryckligen varken får kosta eller vara ambitionshöjande.
Fler samtal än någonsin till Bris under julen14.1.2021 06:45:00 CET | Pressmeddelande
För många barn som har hört av sig till Bris har jullovet varit en jobbig och ångestfylld tid. Barn har berättat om känslor av nedstämdhet och ångest som gjort sig extra påminda under julen, om oro inför samhällsläget och om bråk och otrygghet i hemmet.
Bris presenterar årets digitala julvärdar17.12.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande
För de flesta blir årets jul inte sig lik. Men för många barn blir den precis som vanligt, en dag i ensamhet eller utsatthet. Därför meddelar Bris och Svenska E-sportförbundet idag att de på julafton kommer låta välkända gamers vara digitala julvärdar för att lysa upp tillvaron för de många barn som vänder sig till datorn för umgänge och social tillhörighet.
En annorlunda jul15.12.2020 06:45:00 CET | Pressmeddelande
För Bris brukar barn berätta om allt annat än en gnistrande och mysig jul. Istället handlar det om ensamhet, besvikelser och bråk i hemmet. Julen kan vara en extra svår tid för barn som lever i utsatta situationer. I år blir julen dessutom annorlunda för många.
Ångest ökar när Bris summerar barns sökningar 202010.12.2020 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Pandemin har gjort avtryck i allas liv, inte minst hos barn. När Bris idag för andra året i rad summerar vilka sökningar som ledde flest till barn- och ungdomssidorna på bris.se träder bilden fram av ett år präglat av ångest. Samtidigt syns ett trendbrott i frågor kopplade till mobbing i skolan. Bris uppmanar med anledning av resultaten vuxna att göra mer för att trygga och avlasta barn.
Ny undersökning: 4 av 10 kommuner saknar strategi för barnrättsarbetet20.11.2020 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Endast 1 av 3 kommuner uppger att de helt eller till stor del har implementerat barnkonventionen och 41 procent saknar en strategi för arbetet – trots att lagen gällt i snart ett år. Det visar en undersökning bland landets kommuner som Bris har genomfört inför barnkonventionens födelsedag den 20 november.
Ny rapport om barn och fysisk aktivitet: Barn vill röra på sig mer. Varför hindrar vi dem?5.11.2020 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Trots att det är väl känt att fysisk aktivitet är en förutsättning för barns hälsa, så begränsas idag barns möjligheter till rörelse. Samtidigt som barn själva uppger att de vill röra på sig mer än de gör idag. I den nya rapporten ”De säger att vi inte rör på oss” uppmanar Bris samhället att inkludera barns egna behov och önskemål i skolan, på fritiden och i stadsplaneringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum