Ny brunn säkrar dricksvattenförsörjningen i Lövstalöt och Bälinge

Uppsala Vattens har invigt en ny dricksvattenbrunn i Lövstalöt. Den nya brunnen innebär en ökad produktionskapacitet som ska säkra och förstärka dricksvattenförsörjningen i Lövstalöt och Bälinge.

– Arbetet med brunnen har pågått sedan hösten 2019 och det känns jätteroligt att den äntligen är på plats och i bruk. Vattentäkten i Lövstalöt förser varje dag 4 000 personer i Lövstalöt och Bälinge med dricksvatten. De senaste åren har dessa orter haft bevattningsförbud på grund av låga grundvattennivåer i vattentäkten. Med den nya brunnen har vi kunnat borra lite djupare och på så sätt både säkra och förbättra produktionen av dricksvatten för Lövstalöt och Bälinge, säger Bertil Lustig, chef på dricksvattenavdelningen på Uppsala Vatten.

Den nya brunnen är en av många åtgärder som Uppsala Vatten utför för att säkra produktionen och tillgången på dricksvatten i kommunens kransorter.

– Vi utreder löpande dricksvattenförsörjningen i kransorterna på både kort och lång sikt. I Järlåsa pågår en grundvattenutredning som ska leda till en bättre dricksvattentillgång. Vattenverken i Vänge och Björklinge renoveras för att förbättra driften och säkra dricksvattenkvaliteten. Vi planerar även för ett nytt vattenverk i Storvreta, eftersom orten ska växa, säger Bertil Lustig.