Ny chef för EVRY Sverige

EVRY Sverige har utnämnt en ny Executive Vice President ("EVP") för affärsområdet Sverige. Namnet på den nya EVP:n planeras att tillkännages under januari 2019, och startdatum kommer att vara senast maj 2019. Personen rekryteras externt och har bred erfarenhet och bakgrund från IT-branschen i Norden.

Bengt-Göran Kangas (bild t.v.) blir tillförordnad EVP för EVRY Sverige.

Nuvarande EVP för EVRY Sverige, Fredrik Almén, kommer att börja arbeta som vd för ett bolag som ägs och kontrolleras av FSN Capital. Han börjar på den nya tjänsten den 1 februari 2019 och kommer tills dess vara rådgivare för EVRY. Han lämnar bolaget den 31 januari.

– Fredrik Almén har varit en viktig del av resan att göra EVRY till ett av Sveriges ledande teknikföretag. Vi tackar honom för hans värdefulla bidrag och önskar honom all lycka på sitt nya jobb, säger EVRY:s koncernchef Per Hove.

Från den 10 december fram tills att den nya EVP:n är på plats kommer Bengt-Göran Kangas (bild, t.v.) vara tillförordnad EVP för EVRY Sverige. Kangas har varit på företaget sedan 2016, då han tillträdde som ledare för Public and Health. Han kommer vara en del av EVRY:s koncernledning de kommande månaderna.

Bengt-Göran Kangas (bild t.v.) blir tillförordnad EVP för EVRY Sverige.

EVRY är en av Nordens ledande IT-service- och mjukvaruleverantörer och har mer än 10 000 kunder inom den privata och offentliga sektorn. Varje dag använder mer än 5 miljoner personer i Norden lösningar som levereras av EVRY. Genom sin starka lokala närvaro och djupgående tekniska och kommersiella insikt är EVRY en drivande kraft för innovation och modernisering hos kunderna. EVRY redovisade en omsättning på 12,9 miljarder NOK under 2018 och har cirka 8 800 anställda i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu strax utanför Oslo, och bolaget är noterat på Oslobörsen.

Starkt nettoresultat och fritt kassaflöde kombinerat med en betydande ökning av orderstocken8.2.2019 07:00:21 CETPressmeddelande

(Fornebu, 8 februari 2019): EVRY-koncernen redovisade totala intäkter för det fjärde kvartalet 2018 på 3 413 miljoner NOK, motsvarande en organisk tillväxt på 0,4 %. För helåret 2018 levererade koncernen en organisk tillväxt på 3,0 %, motsvarande en total intäkt på 12 912 miljoner NOK, jämfört med 12 596 miljoner NOK 2017. Det justerade EBITA-resultatet för fjärde kvartalet uppgick till 475 miljoner NOK (13,9 %), jämfört med 495 miljoner NOK (14,5 %) under fjärde kvartalet 2017. Den justerade EBITA-marginalen för helåret 2018 slutade i linje med riktlinjernas 12,3 % (1 582 miljoner NOK), jämfört med 12,5 % (1 569 miljoner NOK) 2017.

Handelsbanken i Finland och EVRY ingår ett strategiskt avtal13.12.2018 06:51:53 CETPressmeddelande

(Stockholm, 13 december 2018) Handelsbanken Finland och EVRY har ingått ett avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Det samlade kontraktsvärdet uppgår till cirka NOK 650 miljoner under en period av åtta år (och i tillägg en option på två år). Detta är ett viktigt steg för EVRY i den finska marknaden för företagets strategi om att fortsätta växa i Norden och internationellt.