Ny chef till fackens Brysselkontor

Carl-Albert Hjelmborn har rekryterats som ny chef för LO:s, TCO:s och Sacos Brysselkontor. Han är för närvarande VD för Skåne European Office och har tidigare arbetat för Utbildningsdepartementet.

Fotograf: Knut Capra Pedersen

- Carl-Albert är en utmärkt strateg och kommer bli en förträfflig representant för de svenska fackliga organisationerna i Bryssel, säger Sacos ordförande tillika Brysselkontorets ordförande Göran Arrius.

Sedan 10 år tillbaka är Carl-Albert Hjelmborn etablerad i Bryssel och har en gedigen erfarenhet av det politiska arbetet i EU:s institutioner. Han har arbetat som förhandlare åt den svenska regeringen i Ministerrådets arbetsgrupper och i sin nuvarande roll med påverkansarbete i regionalpolitiska frågor inom EU.

- Uppdraget som chef för Brysselkontoret är ett av Sveriges viktigaste jobb. Det känns tryggt med Carl-Albert som chef, med sin erfarenhet kommer han att göra ett riktigt bra jobb för Sveriges löntagare, Säger Karl-Petter Thorwaldsson ordförande för LO

LO:s, TCO:s och Sacos gemensamma Brysselkontor har som uppgift att bevaka samarbetet i Europeiska Unionen och stödja centralorganisationernas arbete för en europeisk politik som motsvarar fackmedlemmarnas intressen och behov. Brysselkontoret firar 30-årsjubileum i år.

- Carl-Albert har en lång och gedigen erfarenhet av påverkansarbete i Bryssel. EU står inför många stora och svåra utmaningar och i vårt engagemang för ett utvecklat, socialt och konkurrenskraftigt Europa kommer han bidra på ett mycket positivt sätt, säger Peter Hellberg, tillförordnad ordförande för TCO

Carl-Albert Hjelmborn börjar den 1 januari år 2020 på Brysselkontoret.

Fotograf: Knut Capra Pedersen