Ny chefredaktör för Di-gruppens retailnisch

De ledande branschtidningarna, som bevakar utvecklingen inom detalj- och dagligvaruhandeln, får ny chefredaktör i Gertrud Svensén, som tillträder rollen som ansvarig utgivare för titlarna Market och Icanyheter.

– Gertrud Svensén är en skicklig och driven publicist med lång erfarenhet av att driva redaktionell utveckling för nischade målgrupper. Hon är en omvittnat uppskattad chef och van att jobba nära det journalistiska innehållet och att göra det oumbärligt för läsarna, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för Di-gruppens branschredaktioner.

Gertrud Svensén har arbetat som journalist i 25 år på flera olika redaktioner, bland dem nischade medier som Resumé, Kamratposten, Dagens Medicin och Vårdfokus. Under senare år har hon även varit chefredaktör och ansvarig utgivare på Lärarförbundets tidningsavdelning, för bland annat titlarna Förskolan, Specialpedagogik och Tidningen Gymnasiet.
– Det här ska bli väldigt spännande. Det är en bransch som står inför stora förändringar, med den fortsatta utvecklingen av e-handeln, utmaningarna med coronaeffekter och inte minst hållbarhetsfrågorna, som jag känner lite extra för, säger Gertrud Svensén, och fortsätter:
– Det kommer att bli en hel del lanseringar till hösten: Icanyheter ska få både nytt namn och ny sajt och även på Market kommer det att märkas en del förändringar.Di-gruppen förvärvade Hakon Media, som rymmer båda titlarna, den 1 april i år. Bolagets starka marknadsposition är utgångspunkten för all fortsatt utveckling av den journalistiska produkten, konferensverksamhet och fortbildning. Detta är områden där Di-gruppens övriga titlar har nått stora framgångar.
– Jag kommer till en redaktion som jag vet sitter på djupa branschkunskaper och ett starkt driv. Jag ser fram emot att jobba ihop för att utveckla titlarna och göra dem ännu mer relevanta för sina läsare, säger Gertrud Svensén.

Gertrud Svensén tillträder tjänsten den 1 oktober.
För mer information, vänligen kontakta: Gertrud Svensén, tillträdande chefredaktör, Market och Icanyheter, tfn 0702-798735
Christina Kennedy, redaktionell chef, Di-gruppens branschredaktioner, tfn 0702-996040

Bonnier News är ett av Sveriges ledande mediehus och når över tre miljoner användare varje dag. Di-gruppen är ett affärsområde inom Bonnier News och samlar de svenska medieverksamheter som riktar sig mot olika branscher.
Dagens industri är den största titeln i gruppen, som kompletteras av totalt 18 branschtitlar: Resumé, Dagens Media, Dagens Medicin, Dagens Samhälle, Byggindustrin, Fastighetsnytt, Market, Icanyheter och Aktuell Hållbarhet. Till gruppen hör också nischtitlarna Pensioner & Förmåner, Fond & Bank, Energimarknaden, Risk & Försäkring, Läkemedelsmarknaden, Apoteksmarknaden, Digital Hälsa och Kommunal Hälsa. Även Privata Affärer hör till Di-gruppen.