Dagens industriDagens industri

Ny chefredaktör för Market och Dagligvarunytt

Fredrik Svedjetun, idag chefredaktör för Resumé och Dagens Media, tar över som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för de ledande bevakarna inom detalj- och dagligvaruhandeln, Market och Dagligvarunytt.

– Fredrik Svedjetun är en vass produktknådare med lång erfarenhet av att framgångsrikt driva redaktionell utveckling för nischade målgrupper. Han står upp för branschjournalistikens ständiga jakt på oumbärligt innehåll och kommer in med djup och värdefull branschkunskap från närliggande områden, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för Di-gruppens branschredaktioner.

Fredrik Svedjetun har arbetat som journalist i drygt 20 år, bland dem 11 som chefredaktör på Dagens Media och 3 år i samma roll på Resumé. Under dessa år har produkterna transformerats till att få tydligt digitalt fokus med både pulshöjande nyhetsbevakning och  fördjupande inslag som borrar i branschernas mest brännande frågor.

– Jag ser mycket fram emot att utveckla Market och Dagligvarunytt tillsammans med dess redaktioner. Detalj- och dagligvaruhandeln präglas av stora utmaningar och möjligheter som vi ska fortsätta att tränga ner i djupet på. Behovet av insiktsdriven, affärsnyttig och inspirerande journalistik inom dessa områden har aldrig varit större, säger Fredrik Svedjetun, och fortsätter:

– Under mina år på Dagens Media och Resumé har vi löpande fördjupat oss i utvecklingen inom handeln och dess många starka varumärken. Jag har då ofta sneglat på Market och Dagligvarunytt som besitter en enorm kunskap inom det här området. Nu ser jag fram emot att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter och samtidigt lära mig en massa nytt av blivande kollegor.
Di-gruppen förvärvade Hakon Media, som rymmer både Market och Dagligvarunytt (tidigare Icanyheter), den 1 april i 2020. Bolagets starka marknadsposition är utgångspunkten för all fortsatt utveckling av den journalistiska produkten, konferensverksamhet och fortbildning. Detta är områden där Di-gruppens övriga titlar har nått stora framgångar.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Svedjetun, tillträdande chefredaktör, Market och Dagligvarunytt, tfn 0705-761529

Christina Kennedy, redaktionell chef, Di-gruppens branschredaktioner, tfn 0702-996040

Bonnier News är ett av Sveriges ledande mediehus och når över tre miljoner användare varje dag. Di-gruppen är ett affärsområde inom Bonnier News och samlar de svenska medieverksamheter som riktar sig mot olika branscher.

Dagens industri är den största titeln i gruppen, som kompletteras av totalt 18 branschtitlar: Resumé, Dagens Media, Dagens Medicin, Dagens Samhälle, Byggindustrin, Fastighetsnytt, Market, Dagligvarunytt och Aktuell Hållbarhet. Till gruppen hör också nischtitlarna Pensioner & Förmåner, Fond & Bank, Energimarknaden, Risk & Försäkring, Läkemedelsmarknaden, Apoteksmarknaden, och Digital Hälsa. Även Privata Affärer och Placeringsguiden hör till Di-gruppen.--

Ny chefredaktör för Aktuell Hållbarhet28.9.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ylva Bergman tar över som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Aktuell Hållbarhet. Bergman har lång erfarenhet av redaktionella ledaruppdrag med titlar i transformation. – Ylva Bergman har med starkt engagemang framgångsrikt visat vägen för flera olika redaktioner inom nischade områden. Vi ser fram emot att välkomna henne och tillsammans med redaktionen utveckla hållbarhetsjournalistiken på branschens viktigaste bevakare, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för Di-gruppens branschtitlar.