Ny direktör på Svenskt Trä

Idag börjar Mathias Fridholm som direktör för Svenskt Trä, en del av branschorganisationen Skogsindustrierna. Mathias kommer senast från SCA och tar över ledarskapet på Svenskt Trä med ambitionen om ännu större genomslag för byggande och inredning av förnybar råvara.

Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä

- Det ska bli mycket spännande att få leda Svenskt Trä i en tid där allt fler ser trä som svaret på frågor om klimat, bostäder och sysselsättning. För mig råder ingen tvekan om att svenskt trä är det främsta materialvalet, säger Mathias Fridholm, nytillträdd direktör för Svenskt Trä.

- Jag är mycket glad över att ha rekryterat Mathias som chef över en viktig del av vår organisation. Hans erfarenheter, inte minst internationellt, är värdefulla. Träbyggande är motorn för tillväxten i den globala bioekonomin. Ju mer förnybar råvara som används till flerfamiljshus, broar och bord, desto mer blir det också till produkter som förpackningar och kläder, säger Carina Håkansson, vd på Skogsindustrierna.

Mathias har arbetat 19 år på SCA varav 12 år i Asien där han utvecklade försäljningen av svenska trävaror i Kina och Sydostasien. Arbetet i Kina handlade mycket om att bygga upp ett varumärke kring svenskt trä och förklara varför det särskiljer sig från andra material, andra träslag och andra länders råvara.

- Jag ser fram emot att stötta medlemsföretagen i deras verksamhet i Sverige och utomlands. 70 procent av svenska sågade trävaror exporteras, och det finns många intressanta tillväxtmarknader, säger Mathias Fridholm.

De närmaste åren kommer Svenskt Trä ägna fortsatt mycket tid åt forskning, standardisering, digitalisering och hållbarhetsfrågorna med Mathias Fridholm i ledningen.

För mer information:

Mathias Fridholm, mathias.fridholm@svenskttra.se 070-560 6207

Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.