Ny dokumentär om bildförbudet inom islam

Enligt tradition får inte Gud eller profeten Muhammed avbildas. Detta har gett upphov till en rik visuell konstform i den islamiska världen baserad på kalligrafi, blommönster och geometri. Hur har begränsningarna som islam anger påverkat konst och konstnärer inom den muslimska världen? Med hjälp av experter på islamsk konst och tro undersöker Rageh Omaar effekten av dessa begräsningar genom århundradena.

Med start måndag den 16 november kl. 20.00 visas "Islams konstskatter" på Axess TV. Repriser under sju dagar i rutan, och på Axess Play i 30 dagar.

Pressbilder och mer information på axess.se

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CETPressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CETPressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!