Ny dom om sondmatning efter Försäkringskassans begäran om förtydligande

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har, efter att Försäkringskassan begärt ett förtydligande, fastslagit att sondmatning kan räknas som ett av de behov som avgör om en person har rätt till statlig assistansersättning. Detta förtydligande kommer tillämpas i myndighetens bedömningar.

– Det är bra att rättsläget är förtydligat. Tillämpningen av lagstiftningen måste vara rättssäker och förutsägbar. När uttalanden i olika domar inte är entydiga kan vi därför begära förtydligande, vilket vi gjorde i detta fall, säger Eva Nordqvist, rättschef på Försäkringskassan.

Högsta förvaltningsdomstolen har kommit fram till att sondmatning ska räknas som hjälp med måltider, vilket är ett av de behov som avgör om en person har rätt till statlig assistansersättning. En förutsättning är dock alltid att den hjälp som behövs är av tillräckligt integritetskänslig karaktär.

– Vi kommer tillämpa detta i berörda ärenden, säger Eva Nordqvist.

Kontakta presstjänsten på 010-116 98 88.

Bakgrund:
Försäkringskassan har med utgångspunkt i bland annat domen HFD 2012 ref. 41 tolkat att egenvård aldrig kan anses vara ett av de behov som avgör rätten till statlig assistansersättning. I och med domen i Kammarrätten i Göteborg i december 2016 (mål nr 3208-16) som gick på motsatt linje uppstod ett osäkert rättsläge. För att få vägledning överklagade därför Försäkringskassan i början av 2017 kammarrättsdomen till HFD.

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan