Ny dubbelseger för Bergman och Alexandersson

Det svenska orienteringslandslaget fortsätter sitt segertåg på världscupen i Finland. Gustav Bergman och Tove Alexandersson gick ut först i söndagens jaktstart, och båda var först i mål – helgens andra dubbelseger. "Det här ger ett lugn", säger Gustav Bergman.
Gustav Bergman (fri bild).

Söndagens långdistans avgjordes i jaktstartsformat, med starttider som baserades på lördagens medeldistans.

Först ut på herrsidan var Gustav Bergman, som startade 1.33 före närmast jagande Frederic Tranchand, Frankrike.

Och Bergman navigerade ännu en gång snabbt och säkert genom den finländska skogen och när han sprang i mål var segermarginalen 1.58. Tranchand slutade tvåa, medan norrmannen Magne Daehli spurtade in på tredje plats.

- Det känns skönt! Det var ett bra lopp. Jag har varit ensam hela vägen och orienterade bra, så jag kände mig ganska säker. Men det är alltid lite nervöst. Jag hörde att det knakade lite bakom mig några gånger och tänkte "är det någon som kommer?" Men det var lugnt, säger Gustav Bergman.

- Taktiken var att göra mitt eget lopp. Jag vet ju att jag vann i går, så om jag gör mitt lopp är det ingen annan som springer snabbare. Jag sprang som om det var en individuell långdistans, optimerade hela vägen. Och sedan mot slutet blev det ju lite annorlunda när jag hörde vid varvningen att jag hade två minuter. Då slog jag av på takten och tog det väldigt, väldigt försiktigt.

Före den här helgen hade Gustav Bergman en individuell världscupseger, från Norge i höstas. Nu har Ravinenesset plötsligt tre segrar och självförtroendet växer sig allt större.

- Det har alltid varit så att jag har tvivlat lite på min fysiska kapacitet när det gäller internationellt tävlande så det känns jätteskönt att visa att jag har den. Då är det mycket lättare att bara fokusera på tekniken och optimera den. Det här ger ett lugn, helt enkelt.

På damsidan gick Tove Alexandersson ut 2.08 före närmast jagande ryskan Natalia Gemperle. Väl i mål var segermarginalen 1.30 till tvåan, hemmalöparen Marika Teini. Tredjeplatsen gick till norskan Kamilla Olaussen, som var ytterligare 1.06 efter.

- Det känns jättebra! En superbra start på den här säsongen, summerar Tove Alexandersson sin helg.

- Dagens lopp var kanske inte riktigt lika bra som gårdagens. Jag gjorde en rejäl miss i början av loppet. Efter det har det gått bra. Jag gjorde en till, en liten miss på en kontroll. Det var inte ett perfekt lopp i dag, och sedan så tog jag det väldigt lugnt på slutet, för jag visste ju att jag fortfarande hade en lucka. Det blev lite defensiv orientering i slutet bara för att jag ville vara på den säkra sidan.

Vilken var din taktik inför loppet?

- Jag ville bara försöka göra ett bra lopp som vanligt, och två minuter är inte så mycket i orientering. Gör man en liten miss så kan de snabbt gå ikapp, så man kan absolut inte slappna av, utan det gäller att bara fokusera precis som vanligt.

- Jag kände att jag hade det under kontroll på slutet, och sedan när jag kom här på varvningen så hörde jag att det var ganska tryggt. Och sedan såg jag att det var ganska kort kvar efter varvningen och då förstod jag att "ok, jag ska inte försöka pressa något extra fysiskt nu, utan nu är det bara att ta det väldigt lugnt och verkligen få kontrollerna direkt"

Ytterligare tre svenskar slog sin in på topp-tio; femteplatser för Martin Regnborn och Karolin Ohlsson, och Anna Bachman slutade nia.

På tisdag avslutas världscupomgången i Finland med en sprintstafett i Helsingfors.

Resultat, jaktstart

Damer
1) Tove Alexandersson, Sverige, 58.50, 2) Marika Teini, Finland, 1.00.20, 3) Kamilla Olaussen, Norge, 1.01.26, 4) Natalia Gemperle, Ryssland, 1.02.04, 5) Karolin Ohlsson, Sverige, 1.02.06, 6) Anastasia Rudnaya, Ryssland, 1.02.16. Övriga svenskor: 9) Anna Bachman, 1.03.42, 21) Lisa Risby, 1.06.05, 23) Elin Månsson, 1.06.13, 29) Lilian Forsgren, 1.08.11, 30) Sara Hagström, 1.08.36, 31) Lina Strand, 1.08.42, 52) Alva Olsson, 1.15.55.

Herrar
1) Gustav Bergman, Sverige, 1.12.19, 2) Frederic Tranchand, Frankrike, 1.14.17, 3) Magne Daehli, Norge, 1.14.23, 4) Miika Kirmula, Finland, 1.14.24, 5) Martin Regborn, Sverige, 1.14.36, 6) Daniel Hubmann, Schweiz, 1.14.56. Övriga svenskar: 12) Emil Svensk 1.18.11, 16) Jerker Lysell, 1.18.54, 18) Albin Ridefelt, 1.20.11, 21) Max Peter Bejmer, 1.20.59, 39) Simon Imark, 1.26.02, Johan Runesson DNF.

Gustav Bergman (fri bild).
Tove Alexandersson (fri bild).

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.