Ny dubbelseger och ryck i Porsche Carrera Cup för mästerlige Sundahl

Han vann dubbelt i premiären på Falkenbergs Motorstadion. På Gelleråsen Arena, och i säsongens tredje deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia, kopierade Lukas Sundahl från Växjö den bedriften och gjorde ett ryck i mästerskapstabellen. – Min bästa racehelg här i Karlskoga, sa en nöjd Sundahl.

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson

Lukas Sundahl kom till ett högsommarvarmt Värmland i delad mästerskapsledning. Han och Robin Hansson hade 88 poäng var. Hem till Växjö åkte smålänningen med en ledning på 25 poäng – till Pontus Fredricsson, Hanssons teamkompis i Fragus Motorsport.

Fredricsson blev tvåa bakom Sundahl i båda racen. Hansson, som efter ett starkt kval skulle ha delat första startled med Sundahl, kom dessvärre aldrig till start.

– Han kände sig inte bra inför det första heatet och valde därför att avstå, berättade mästerskapets sporting director, Thomas Johansson.

Lukas Sundahl saknade sin kanske främste rival om titeln.

– Tråkigt såklart att Robin inte kom till start. Det hade varit roligt att ha honom med, sa han.

På jakt efter seger

Med dubbla andraplatser tog Pontus Fredricsson över jakten på Lukas Sundahl i tabellen. På banan gjorde han också sitt yttersta för att utmana den regerande mästaren, men han räckte inte riktigt till den här gången. I det första heatet fick Pontus kämpa en del för att nå andraplatsen och i det andra bromsade han på sig mot slutet och fick ge upp alla tankar på en seger.

– Jag är nöjd, farten finns där och resultat som de här bygger självförtroende, sa han och tillade ärligt:

– Men mitt mål är alltid att vinna. Det är därför jag är här.

Premiär på pallen

I säsongsupptakten har Edvin Hellsten och nykomlingen Hampus Ericsson visat god form utan att nå hela vägen till pallen. I Karlskoga fick båda vara med på den coronaanpassade prisutdelningen. Hellsten blev nämligen trea i det första heatet, Ericsson i det andra.

– Dumt att klaga över fjärdeplatsen i det första heatet, men pallplatsen i det andra var bättre såklart, tyckte Ericsson, som gjorde en kanonstart från fjärde ruta i det första racet och var först genom den inledande kurvan. Dessvärre tappade han till fjärde plats.

I det andra utmanade han på nytt Sundahl och Fredricsson.

– Jag var jämsides med dem i starten, försökte utmana men räckte inte riktigt till. Jag fick fokusera på att följa efter dem, ta hand om däcken i värmen och slå vakt om pallplatsen.

Edvin Hellsten var givetvis också mycket nöjd med sin prestation. Den efterlängtade pallplatsen i det inledande heatet följde han nämligen upp med en stark fjärdeplats.

– Inledningsvis i det första racet hamnade jag i en för mig klassisk position som fyra, men jag kunde haka på och låg lite och avvaktade bakom Hampus och Pontus. När Pontus sedan tog sig förbi Hampus och det öppnades upp en lucka även för mig tog jag vara på chansen, sa en glad Hellsten.

En prestation värd att lyfta fram är även den Hugo Andersson svarade för. Efter ett bra kval (bland annat sexa i Q2) blev han åttonde och femte man i racen. Femteplatsen var säsongsbästa av den unge stockholmaren.

Skön revansch för Bergström

Lika glad som Hellsten och Ericsson var Christoffer Bergström. Efter en tuff start på mästerskapet med två brutna race slog han till med femte och sjätte plats totalt. Det gav honom dubbla segrar i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år.

Triumferna var Bergströms första för året och de var välkomna.

– Efter Fällfors hängde vi ordentligt med huvudena. Det här var en skön revansch och min bästa racehelg hittills i karriären, sa Bergström.

Med 50 friska poäng gjorde han ett skutt upp till tredje plats i tabellen, som toppas av Magnus Öhman.

Stark uppkörning av prins Carl Philip

I Masters Cup tävlar även prins Carl Philip, som kom till Gelleråsen Arena i ledning i Masters Cup. Han lyckades inte slå vakt om förstaplatsen, men svarade ändå för en prestation som stack ut och väckte uppmärksamhet.

På grund av ett motorfel i fredagens kval tvingades prins Carl Philip starta sist i lördagens båda race. I det första avancerade han starkt från start och tog till slut målflagg som sjunde man totalt och trea i Masters Cup.

– Kanske mitt bästa race i Porsche, sa prins Carl Philip som redan efter fyra varv hade avancerat från 15:e till sjunde plats.

Hans start väckte uppmärksamhet. In mot första kurvan valde han ett ytterspår och rundade flera av sina konkurrenter.

– Men i det andra heatet var det lite svårare för då visste de andra att jag skulle komma där ute. Då var den dörren stängd, sa prinsen och log.

I det andra heatet var han på väg mot en ny fin uppkörning när han från åttonde plats plötsligt hamnade utanför banan.

– Jag tog i lite mer än vad jag behövde vilket tyvärr gjorde att jag tappade lite kontroll på bilen.

Efter ett depåstopp var prinsen ute på banan igen, men han hade förlorat tre varv och fick nöja sig med 13:e plats.

Trots den fina prestationen tappade alltså prins Carl Philip ledningen i Masters Cup till teamkompisen i Mtech Competiton, Magnus Öhman.

– Så är det, men vi har inte kommit halvvägs än, poängterar han.

Fullt godkänt av gästförarna

Helgens gästförare, GT-meriterade danskan Christina Nielsen och skotercrossvärldsmästaren Emil Öhman, hade inget med tätstriden att göra vilket heller inte var att vänta. Nielsen hade, på grund av corona, inte suttit i en tävlingsbil på sju månader och för Emil var det debut i racingsammanhang.

– Men kul att vara tillbaka i en Porsche, märket som körde mycket tidigare i karriären, sa Nielsen, som bokfördes för en tionde och fin åttonde plats.

Emil Öhman har tidigare tävlat i rallycross, men banracing med en Porsche 911 GT3 Cup var något helt annat.

– Intensivt, mycket nya intryck och hastigheter jag inte är van vid, sa han och tillade:

– Men ruskigt kul.

Öhman slutade på 14:e och 12:e plats i de båda racen. I det första passerade han mållinjen som tionde förare, men fick tio sekunders tidstillägg sedan han knuffat på just Nielsen i samband med en omkörning.

Anderstorp ersätter Rudskogen

Nästa deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs på Anderstorp Raceway i 18-19 september. Tävlingen är nyinsatt och ersätter på grund av coronaviruset deltävlingen på Rudskogen Motorsenter i Norge. Beslutet om ändringen offentliggjordes i samband med deltävlingen i Karlskoga.

Gelleråsen Arena, Karlskoga, 15 augusti.

1. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 21:29.920

Hampus Ericsson. Foto: Micke Fransson
Hugo Andersson. Foto: Micke Fransson
Christoffer Bergström. Foto: Micke Fransson
Starten race 1. Lukas Sundahl (nr 1), Hampus Ericsson (nr 31). Foto: Micke Fransson
Carl Philip Bernadotte. Foto: Micke Fransson
Emil Öhman (nr 20) och Christina Nielsen (nr 911). Foto: Micke Fransson
Prispall race 1. Fr.v: Christoffer Bergström  (Masters Cup), Pontus Fredricsson (2), Lukas Sundahl (1), Edvin Hellsten (3), Patrick Rundquist (Porsche Approved Cup). Foto: Micke Fransson
Prispall race 1. Fr.v: Christoffer Bergström (Masters Cup), Pontus Fredricsson (2), Lukas Sundahl (1), Edvin Hellsten (3), Patrick Rundquist (Porsche Approved Cup). Foto: Micke Fransson
Prispall race 2. Fr.v: Christoffer Bergström (Masters Cup), Pontus Fredricsson (2), Lukas Sundahl (1), Hampus Ericsson (3), Patrick Rundquist (Porsche Approved Cup). Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.