Ny e-bok om automatisering

Kollaborativa robotar, cobotar, gör automatisering enklare än någonsin, även för små och medelstora företag. Nu lanserar Universal Robot en uppdaterad e-bok om cobotar och automatisering inom CNC och maskinbetjäning.

Produktivitet, dåligt med utrymme, arbetsmiljöutmaningar och snabb omställning. Detta är vardagen för många verksamheter, inte minst inom CNC och maskinbetjäning där repetitivt, monotont arbete är ett stort, utbrett och välkänt problem. Det finns många anledningar till att allt fler tillverkande företag använder sig av stabila, användarvänliga och flexibla cobotar från Universal Robots (UR). Utvecklingen går hela tiden framåt och det är särskilt verksamheter som har många CNC-moment som snabbt kan dra stor nytta av möjligheterna. Cobotar ger möjligheter att automatisera till en mycket lägre kostnad och kortare ROI än vad som tidigare var möjligt med en traditionell industrirobot. Men det kan kännas som ett stort beslut att ta, att investera i en cobot.

– De flesta företagsledare känner nog lite osäkerhet om att investera i en avancerad robot. För många är det här helt nytt, och de undrar om roboten kommer att fungera och leverera som förväntat, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

UR har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som de vill dela med sig av, för att hjälpa och guida företag i deras utvecklingsarbete och automatiseringsresa. Därför lanserar UR en reviderad e-bok om cobotar och automatisering inom CNC och maskinbetjäning. Den nya e-bok riktar sig till små och mellanstora företag. E-boken visar på hur företag kan framtidssäkra verksamheten och innehåller konkreta exempel på hur verksamheter har övervunnit sina utmaningar och tjänat på att satsa mer på automatisering.

FT-Produktion är ett av företagen i Sveriges som valt att använda cobotar från UR för att utveckla verksamheten. De har sin bas i Åseda och levererar metallprofiler till en rad olika kunder, bland annat biltillverkare, byggföretag och möbelindustrin.

– Kraven på ökad produktivitet fortsätter att växa. Men nuförtiden är det svårt att rekrytera den arbetskraft som behövs. Tack vare automation kan en operatör ha tre eller fyra maskiner i drift samtidigt utan problem. Vi försöker eliminera monotona, manuella uppgifter genom att robotisera de större produktionskörningarna, så att de anställda får mer tid till att arbeta med mindre körningar och få större variation i arbetet, säger Joakim Karlberg, som äger och driver FT-Produktion tillsammans med sin syster.

Syftet med e-boken är att sprida kunskap om vad det faktiskt innebär att investera i en cobot och vad det skulle kunna innebära för möjligheter för verksamheten. Den uppdaterade e-boken går att ladda ner gratis på Universal Robots webbplats.

Coboten sparar miljoner och hälsan1.10.2021 10:39:26 CEST | Blogginlägg

För att vara konkurrenskraftig inom en mycket konkurrensutsatt bransch är det ett måste för norska Maskinpakking AS att vara automatiserat, flexibelt och pålitligt. Därför valde de för två år sedan att satsa på kollaborativa robotar från Universal Robots. Tack vare cobotarna har företaget sparat 1,5 miljoner NOK årligen och kan konkurrera med priser i Sydeuropa. Dessutom slipper medarbetare lyfta upp till 7 ton per dag.