Ny ekologisk prosecco på Systembolaget - Bonchelli Ecologico Prosecco D.O.C.

Nu finns Bonchelli Ecologico Prosecco från Veneto, Italien i beställningssortimentet på Systembolaget. Med en design i retrostil tar Bonchelli dig med på en smakresa till det genuina Italiens delikatesser och passion för matlagning.Bonchelli Ecologico Prosecco passar bra att servera som aperitif, till mingel eller till fisk och skaldjur.

Att Prosecco blir mer och mer populärt råder det ingen tvekan om. Prosecco har på bara några år blivit vardagslyx. The International Wine & Spirit Record förutspår i ”The IWSR/Vinexpo Report 2017” i att mousserande vin inklusive champagne kommer att öka med 8,6% fram till 2020 och att Prosecco kommer stå för den största delen av den ökningen. Man bedömer att Prosecco kommer att öka med mer än 36% medan champagne kommer att öka endast 1%.

Bonchelli Ecologico Prosecco har en vacker mousse och en stor doft av päron, gröna äpplen och citrus. Smaken är frisk, fruktig och balanserad med inslag av gröna äpplen, päron, grapefrukt och mineraler samt en fräsch och lång avslutning. Vinet är idealiskt som aperitif och till lättare tilltugg såsom goda charkuterier och milda ostar från Italien, men passar också till rätter med ljust kött, fisk och skaldjur.

De ekologiska Glera-druvorna plockas på utvalda vingårdar i Veneto. Vinet framställs traditionellt genom den sk Martinotti-metoden, även kallad Charmat-metoden, där vinet får sina bubblor genom jäsning i temperaturreglerade ståltankar. Federico Martinotti utvecklade och patenterade redan 1895 denna metod som senare vidareutvecklades av Eugène Charmat. Metoden kallas även ”cuve close”, den allra vanligast vid produktion av Prosecco.

Fakta

Ursprung: Italien, DOC Veneto | Druvor: Glera 100% | Alkoholhalt: 11% vol | Art.nr: 79582 | Pris: 99 kr flaska 75 cl | Distribution: Lanseras den 1 sep i Systembolagets beställningssortiment

Abonnera på våra pressmeddelanden.