Ny EU-lag stärker skyddet för visselblåsare – skärpta krav på företag att underlätta visselblåsning

En ny EU-lag som stärker skyddet för visselblåsare ökar pressen på företag att installera en säker visselblåsarkanal, säger WhistleB.

Igår klubbades EU:s nya visselblåsarlag igenom; EU Whistleblower Protection Directive. Nya gränsöverskridande bestämmelser kommer att skydda visselblåsare som larmar om brott mot EU:s lagar, främst inom penningtvätt, företagsbeskattning, dataskydd, skydd av EU:s ekonomiska intressen, livsmedels- och produktsäkerhet samt miljöskydd och kärnvapensäkerhet.

–        Efter att ha arbetat med visselblåsartjänster i 25 år är vi otroligt glada över att lagen äntligen klubbas igenom. Visselblåsare är en källa till ovärderlig, svåråtkomlig information med potential att rädda ett företag från en ekonomisk och varumärkesmässig katastrof. Vi har länge förespråkat att visselblåsare ska skyddas från repressalier efter att ha gjort det rätta, säger Karin Henriksson, grundare och delägare på WhistleB, Whistleblowing Centre.

De nya direktiven kommer att ha en enorm genomslagskraft. Alla privata företag med fler än 50 anställda, företag som verkar inom finansbranschen samt företag som är extra känsliga för penningtvätt eller finansiering av terrorism måste följa de nya bestämmelserna inom två år. Det gäller även verksamheter som arbetar inom offentlig rätt.

Den nya lagen ställer krav på företag och organisationer att etablera en säker kanal för intern rapportering. Kanalen måste dessutom garantera visselblåsarens anonymitet. Vidare måste alla inlämnade rapporter hanteras inom en viss tidsperiod och enligt en viss process. Lagen förbjuder uttryckligen alla former av repressalier och introducerar flera skyddsåtgärder som ska förhindra detta, något som företagen måste implementera in sin interna uppförandekod.

–        Den nya lagen innebär att även visselblåsare som väljer att larma utanför företaget i fråga är skyddade. Vårt råd är därför att företag ska göra allt de kan för att uppmuntra och underlätta intern rapportering. Det är trots allt bättre att hantera felaktigheter internt än att riskera att känslig information hamnar in offentlighetens ljus. Det är alltså viktigare än någonsin att erbjuda en säker och användarvänlig visselblåsartjänst, säger Gunilla Hadders, grundare och delägare på WhistleB, Whistleblowing Centre.

WhistleB har publicerat en artikel som beskriver vad företag kan göra redan idag för att förbereda sig inför den nya lagen. Företag bjuds också in till att delta i WhistleBs webbsändning om vad den nya lagen EU Whistleblower Protection Directive innebär för dem.

Cómo la denuncia de irregularidades en los deportes apoya el juego limpio, seguro y legal9.8.2019 13:35:28 CESTPress release

Hay muchas maneras diferentes de participar en el mundo del deporte, e independientemente de si se participa jugando, dirigiendo, observando, patrocinando o apoyando, el mundo del deporte afecta la vida de muchas personas de una manera u otra. En el estadio deportivo, los niños desarrollan su autoestima, los equipos fortalecen amistades y se aprende un sentido de juego limpio que, con el tiempo, puede hacer el bien a la sociedad. Aun así, el sector deportivo está expuesta a los efectos de los comportamientos poco éticos. Hemos leído sobre escándalos relacionados con partidos predeterminados, corrupción, acoso sexual, dopaje y desigualdad. Hemos leído las noticias acerca de todo esto, desde sobornar a los anfitriones de grandes eventos internacionales, hasta el abuso de niños en los clubes locales. En este blog discutimos cómo la denuncia de irregularidades es invaluable para mantener los deportes limpios y seguros.

Le lancement d'alerte dans le sport plaide aussi en faveur du jeu équitable, sûr et légal9.8.2019 13:30:54 CESTPress release

Que nous soyons joueur, entraîneur, spectateur, sponsor ou supporter, le monde du sport concerne la vie de nombreuses personnes d'une façon ou d'une autre. Grâce au sport, les enfants se forgent leur propre estime, les équipes créent des liens qui se transforment en amitiés de longue date, et on apprend l'esprit sportif qui pourra profiter au bien-être collectif. Et pourtant, c'est un domaine dans lequel on retrouve aussi des comportements malhonnêtes. Nous sommes témoins de cas de trucage de matchs, de corruption, de harcèlement sexuel, de dopage et d'injustice, avec notamment l'octroi de pots-de-vin pour se voir attribuer un événement international de grande envergure ou encore la maltraitance d'enfants dans les clubs. Dans ce blog, nous expliquons en quoi la dénonciation des abus est essentielle au maintien d'une pratique sûre et honnête du sport.

Wie Whistleblowing Sport fairer und sicherer macht9.8.2019 13:27:28 CESTPress release

Ob wir zuschauen, spielen, managen oder unterstützen, die Welt des Sports berührt die Leben vieler Menschen auf die eine oder andere Art. In sportlichen Arenen bauen Kinder Selbstwert, Teams langfristige Freundschaften auf, und es entsteht ein Sinn von Fairplay, der sich auf andere gesellschaftliche Vorgänge übertragen lässt. Dennoch bleibt Sport nicht unberührt von unethischem Verhalten. Viel wurde berichtet über Manipulationsskandale, Korruption, Belästigung und Doping, von Bestechung im Rahmen der Vergabe internationaler Turniere hin zu Belästigung von Kindern im Verein nebenan. In diesem Beitrag werfen wir einen Blick auf den wertvollen Beitrag, den Whistleblowing leistet, um sportliches Leben sauber und sicher zu halten.