Ny europeisk invandringspolitik

Moderaternas partigrupp i Europaparlamentet, EPP, har beslutat om en ny invandringspolitik. Det är ett centralt besked inför arbetet med utformningen av den gemensamma migrations- och asylpolitiken på EU-nivå.

Moderaternas Europaparlamentariker Tomas Tobé har deltagit i förhandlingarna och drivit igenom de vallöften Moderaterna lämnade inför EU-valet gällande invandringspolitiken, som nu är EPP:s politik.

De olika partigruppernas förslag kommer ha stor betydelse för utformningen av den gemensamma migrations- och asylpolitiken på EU-nivå.

- Vår politik skulle innebära en lägre invandring till Europa och Sverige. Det handlar om att asyl prövas vid yttre gräns, samarbeten med tredje land utökas och medlemsstaterna i högre grad kan bestämma volymen på sitt flyktingmottagande, säger Tomas Tobé.

- Hittills har EU inte förmått enas i invandringsfrågan, men nu står vi inför en nystart. Att vi nu har stöd för Moderaternas politik i den största partigruppen i EU-parlamentet är en styrka. Det är ett avgörande steg mot en stramare och mer kontrollerad europeisk invandringspolitik, säger Tomas Tobé.

Tomas Tobé finns tillgänglig för kommentarer.