Ny fackförbundstidning ser dagens ljus

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper.

Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas.

– Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt.

Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetslivet.

Tidningen får en helt ny layout och ges ut som papperstidning sex gånger per år. Den kombineras med en daglig nyhetsuppdatering på webben. Chefredaktören Sofia Callius, som i dag har samma roll på tidningen Civilekonomen, leder arbetet med att utveckla den nya tidningen. I övrigt kommer tidningen samarbeta med frilansjournalister och byrå, som kommer att arbeta oberoende från förbundet.

– Jag är glad och stolt över att Akavia, som är ett förbund som baserar sin kunskap på evidens snarare än åsikter, i dessa tider har valt att värna demokratin och den fria journalistiken, säger Sofia Callius.

För mer information, kontakta:
Sofia Callius, chefredaktör Akavia Aspekt
sofia.callius@akavia.se

Exempel utseende framsida
Sofia Callius
Fotograf: Angelika Lönneberg Gavazzeni
Sofia Callius Fotograf: Angelika Lönneberg Gavazzeni

Akavia värvar erfaren journalist25.6.2020 06:53:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Akavia rekryterar Caroline Cederquist, senast presschef inom moderaterna. Hon har mångårig erfarenhet från några av Sveriges största nyhetsredaktioner. På Akavia ska hon ansvara för förbundets pressarbete. – Akavia har som nybildat förbund med 130 000 medlemmar stora möjligheter att ge akademiker en starkare röst i debatten. Jag ser mycket fram emot att vara med och positionera Akavia som en ledande opinionsbildare, säger Caroline Cederquist. Caroline Cederquist har en bred journalistbakgrund och har haft olika roller på några av landets största redaktioner. Hon har bland annat arbetat på DN, SvD och TT. De senaste åren har hon arbetat med press och kommunikation på Polismyndigheten och för Moderaterna. – Akavias pressfunktion har nyckelroll när det handlar om att sätta det nya förbundet på kartan och att ta plats i debatten. Carolines erfarenheter och kunskaper kommer att bidra till att vi kan flytta fram våra positioner, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och

Många chefer hårt pressade av krisen11.6.2020 09:46:32 CESTPressmeddelande

Många chefer har fått en hög arbetsbelastning och upplever att stressen i arbetet har ökat till följd av covid-19. Samtidigt upplever många att balansen mellan arbete och fritid har förbättrats. Det visar nya siffror från Akavia. – Chefens roll är särskilt viktig i kristider och vi ser att cheferna drar ett tungt lass. Arbetsgivare måste både säkerställa att chefer har de verktyg som krävs för att hantera den svåra situation många organisationer befinner sig i, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia. En ny undersökning från Akavia visar att cheferna är en av de grupper som påverkats mest negativt av pandemin. Många ställs inför svåra beslut. Nära en tredjedel av Akavias chefsmedlemmar i privat sektor har tvingats permittera, varsla eller säga upp medarbetare. Drygt hälften upplever att arbetsbelastningen har ökat som en följd av covid-19. Motsvarande siffra för medlemmarna som helhet är en av tre. Hälften av cheferna upplever också att stressen i arbetet har ökat. Samtidigt upplever

Covid-19 ökar stressen bland statligt anställda3.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande