Ny fackförbundstidning ser dagens ljus

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper.

Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas.

– Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt.

Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetslivet.

Tidningen får en helt ny layout och ges ut som papperstidning sex gånger per år. Den kombineras med en daglig nyhetsuppdatering på webben. Chefredaktören Sofia Callius, som i dag har samma roll på tidningen Civilekonomen, leder arbetet med att utveckla den nya tidningen. I övrigt kommer tidningen samarbeta med frilansjournalister och byrå, som kommer att arbeta oberoende från förbundet.

– Jag är glad och stolt över att Akavia, som är ett förbund som baserar sin kunskap på evidens snarare än åsikter, i dessa tider har valt att värna demokratin och den fria journalistiken, säger Sofia Callius.

För mer information, kontakta:
Sofia Callius, chefredaktör Akavia Aspekt
sofia.callius@akavia.se