Ny facklig-politisk sekreterare på Socialdemokraterna

I måndags tillträdde Markus Pettersson som ny facklig-politisk sekreterare för Socialdemokraterna. Han kommer att ansvara för och driva det sammanhållna facklig-politiska arbetet mellan partiet och facken.

- Jag är oerhört glad att vi nu har med Markus i vårt valvinnarteam. Jag vet att vår samverkan med facket är en framgångsfaktor för att vinna val och i det arbetet kommer Markus spela en avgörande roll, säger Lena Rådström Baastad.

Markus Pettersson kommer senast från ett uppdrag som tf förbundsordförande på Svenska Transportarbetareförbundet. Tidigare har han bland annat arbetat som förbundssekreterare och utredningschef på förbundet, samt politisk sakkunnig för den fackliga internationalen UNI Global i Schweiz.

- Partiet prioriterar nu upp det facklig-politiska arbetet och har gett mig ett tydligt mandat att se till att det blir verkstad. Mitt fokus kommer att ligga på hur vi får diskussionerna och behoven på arbetsplatserna att omsättas i reell politik och verksamhet. Mot oss står en opposition som går till frontalangrepp på svenska modellen och det är en fight vi måste ta alla dagar i veckan, säger Markus Pettersson.

Peter Liljeros, 072-576 58 73, peter.liljeros@socialdemokraterna.se

S går till val på stöd till privata skogsägare som ska skapa fler jobb och bidra till grön omställning15.8.2018 13:34Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill underlätta för privata skogsägare att röja skog och därigenom bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samt till en snabbare övergång till ett fossilfritt Sverige. Mer röjning kan skapa arbetstillfällen som kräver kort utbildning, bidra till integration och skapa jobb i glesbygd samtidigt som det gynnar skogsnäringen i stort. Ett Röj-stöd skulle vid fullt utnyttjande kunna omfatta över 1000 årsarbeten. Socialdemokraterna vill satsa 200 miljoner årligen under nästa mandatperiod.

S vill stoppa privatiseringar och vinstintresse i vården14.8.2018 10:45Pressmeddelande

Socialdemokraterna går till val på att skapa ordning och reda i vården genom att stoppa privatiseringar och gräddfiler där en del kan köpa sig före i vården. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Marknadslösningarna och privatiseringarna leder till ökade kostnader och försämrade arbetsvillkor för personalen. Dagens förslag handlar om att stoppa privatiseringar och marknadslösningar i vården.