Ny filmserie delar inspirerande berättelser från Sverige
Stories from Sweden visar genom olika människors berättelser en mångsidig bild av Sverige idag. Filmerna riktar sig till en ung internationell målgrupp och berör områden där Sverige har en tongivande roll såsom hållbarhet, innovation och samhällsfrågor som integration och jämställdhet. Nu släpps de fyra första korta filmerna på Sveriges officiella Youtube-kanal Sweden.se.
Jenny Ljung, enhetschef för global kommunikation på Svenska institutet:
- Med Stories from Sweden vill vi väcka nyfikenhet på Sverige och skapa engagemang för viktiga frågor. Vi porträtterar människor som går sin egen väg och delar deras berättelser med omvärlden. Film för film kommer vi att bygga en mångfacetterad bild av Sverige.
I de första filmerna får vi följa fyra personer. Vi får träffa Ebba som startat initiativet Invitationsdepartementet där människor med olika kunskap i svenska möts över en middag. Sara berättar om hur hon skapat ett klädotek där man kan hyra kläder som ett mer hållbart alternativ till klädkonsumtion. I en foto-session visar Tomas hur man i bild kan skildra män och kvinnor på ett mindre stereotypt sätt. Vi får även följa med hem till Birgitta som valt att bo långt från samhället ensligt vid Tärnasjöns strand.
Svenska institutet har i uppdrag att kommunicera om Sverige och svenska kompetenser och erfarenheter. I våra digitala kanaler såväl som i projekt och utställningar förmedlar vi dagligen kunskap och för dialog med miljoner människor världen över. Exempelvis har filmen Swedish dads som porträtterar föräldralediga pappor och berättar om den svenska föräldraförsäkringen nått nära 40 miljoner Facebook-användare och resulterat i stort engagemang.
- Vi märker att många runt om i världen är nyfikna på det svenska samhället och våra lösningar på samhällsutmaningar som jämlikhet och hållbarhet. För våra målgrupper är det också viktigt att få lära känna personer som bor här. Ett land utan människor är bara mark.
- Det känns spännande att lansera dessa fyra första pilotavsnitt av Stories from Sweden. Det är ett levande koncept som vi kommer att fortsätta utveckla avslutar Jenny Ljung.
Under våren kommer fler filmer att släppas på Youtube.
Här kan du se de fyra första filmerna
Sara, Klädoteket: https://youtu.be/Cg87vCHvUoQ
Ebba, Invitationsdepartementet: https://youtu.be/tacqtxU2VaU
Tomas, Genusfotografen: https://youtu.be/2mxzT1LVjlc
Birgitta: https://youtu.be/iV2-wnCbf8g
Nyckelord
Kontakter
Lisa TruedssonPressansvarig, svensk media
Tel:08-453 79 07, 073-684 20 70lisa.truedsson@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum