Ny fjärrvärmeledning invigdes i Väderstad

Under onsdagskvällen (15 december) invigdes MSE:s nya fjärrvärmeledning som kopplar ihop Mjölbynätet med Väderstadnätet. Den nya ledningen ersätter den lokala panna som producerat fjärrvärme genom eldning av halm.

Den nya fjärrvärmeledningen förser invånare och företagare i Väderstad med hållbar och resurseffektiv fjärrvärme. Ledningen som är 10,8 kilometer lång sträcker sig från Viringe industriområde i Mjölby till Väderstad AB, där den kopplats ihop med Väderstadnätet. Ledningen passerar Hogstad och boende utefter den kommer också att kunna erbjudas anslutning.

- Jag är jätteglad över att vi har invigt den nya ledningen. Vi har fått så många positiva reaktioner från boende i Väderstad, särskilt nu när elpriset är så högt, intresset för fjärrvärme har ökat markant. Väderstad är en ort som växer och vi kan vara med och underlätta expansionen, och bidra till utvecklingen, genom att leverera resurseffektiv energi, det känns verkligen både bra och viktigt, säger Fredrik Remneblad, vd för MSE.

Mjölby-Svartådalen Energi (MSE) påbörjade arbetet med den nya fjärrvärmeledningen den 1 februari 2021 och beräknade att det skulle vara klart under våren 2022, men det gick snabbare än planerat och arbetet avslutades redan i november.

Fjärrvärmeledningen har kostat 35 miljoner kronor.

Fredrik Remneblad, vd, MSE, 0142-855 10
fredrik.remneblad@mse.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.