Ny förbundsdirektör till Vårdföretagarna

Antje Dedering har rekryterats som ny förbundsdirektör till Vårdföretagarna, ett av Almegas förbund. Antje kommer närmast från en tjänst som förhandlingschef/chefsjurist på arbetsgivarorganisationen Visita.

Antje Dedering, fotograf Peter Knutson

Antje har tidigare varit chef för Arbetsgivarservice på Almega och ansvarig för förhandlings-, rådgivnings- och processverksamheten. Hon har även arbetat som advokat på Mannheimer Swartling. Nu tar hon nästa steg som ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Hon blir ansvarig för förbundets verksamhet med bland annat fokus på påverkans- och arbetsgivarfrågor.

- Att få vara med och påverka förutsättningarna för privat driven vård och omsorg och tydliggöra medlemsföretagens betydelse för samhället känner jag starkt för. Att Vårdföretagarna både är en bransch- och arbetsgivarorganisation lockar mig. Jag menar att dessa två ben inte står isolerade från varandra. Det är avgörande att ha förståelse för helheten – det är då man kan uppnå verklig förändring, säger Antje Dedering, tillträdande förbundsdirektör Vårdföretagarna

- Jag är mycket glad över att kunna välkomna Antje tillbaka till oss på Almega, nu som ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Med sin långa erfarenhet av arbetsgivarfrågor och erfarenhet från medlemsstyrda organisationer kommer Antje kunna ta vid och vidareutveckla Vårdföretagarnas arbete och bidra till att förbättra villkoren för tjänsteföretagen, säger Thomas Erséus, VD Almega.

- Vi är glada att Antje Dedering tackat ja till uppdraget som förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Antje har lång erfarenhet av arbetsgivarfrågor och kompetens som är värdefull ur medlemsföretagens perspektiv, inte minst inför den stundande avtalsrörelsen. Med Antje får vi en skicklig ledare med stort kontaktnät inom organisationer som påverkar förutsättningarna för våra medlemmar. Vi är övertygade om att hon är rätt person att leda Vårdföretagarna framåt, säger Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Vårdföretagarna.

Antje tillträder sin nya tjänst den 17 februari 2020.

Antje Dedering, fotograf Peter Knutson

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.