Ny förbundsdirektör till Vårdföretagarna

Antje Dedering har rekryterats som ny förbundsdirektör till Vårdföretagarna, ett av Almegas förbund. Antje kommer närmast från en tjänst som förhandlingschef/chefsjurist på arbetsgivarorganisationen Visita.

Antje Dedering, fotograf Peter Knutson

Antje har tidigare varit chef för Arbetsgivarservice på Almega och ansvarig för förhandlings-, rådgivnings- och processverksamheten. Hon har även arbetat som advokat på Mannheimer Swartling. Nu tar hon nästa steg som ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Hon blir ansvarig för förbundets verksamhet med bland annat fokus på påverkans- och arbetsgivarfrågor.

- Att få vara med och påverka förutsättningarna för privat driven vård och omsorg och tydliggöra medlemsföretagens betydelse för samhället känner jag starkt för. Att Vårdföretagarna både är en bransch- och arbetsgivarorganisation lockar mig. Jag menar att dessa två ben inte står isolerade från varandra. Det är avgörande att ha förståelse för helheten – det är då man kan uppnå verklig förändring, säger Antje Dedering, tillträdande förbundsdirektör Vårdföretagarna

- Jag är mycket glad över att kunna välkomna Antje tillbaka till oss på Almega, nu som ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Med sin långa erfarenhet av arbetsgivarfrågor och erfarenhet från medlemsstyrda organisationer kommer Antje kunna ta vid och vidareutveckla Vårdföretagarnas arbete och bidra till att förbättra villkoren för tjänsteföretagen, säger Thomas Erséus, VD Almega.

- Vi är glada att Antje Dedering tackat ja till uppdraget som förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Antje har lång erfarenhet av arbetsgivarfrågor och kompetens som är värdefull ur medlemsföretagens perspektiv, inte minst inför den stundande avtalsrörelsen. Med Antje får vi en skicklig ledare med stort kontaktnät inom organisationer som påverkar förutsättningarna för våra medlemmar. Vi är övertygade om att hon är rätt person att leda Vårdföretagarna framåt, säger Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Vårdföretagarna.

Antje tillträder sin nya tjänst den 17 februari 2020.

Antje Dedering, fotograf Peter Knutson

Pierre Sandberg ny förbundsdirektör för Almegas nya förbund Tågföretagen18.12.2019 13:57:42 CETPressmeddelande

Pierre Sandberg har utsetts till ny förbundsdirektör för Tågföretagen. Pierre Sandberg kommer närmast från Ovako Group där han arbetat som VP Head of Industrial and Employee Relations. Dessförinnan arbetade han som Branschavtalsansvarig förhandlare för spårtrafik, järnvägsinfrastruktur och kommunikation på Almega. Pierre har även en bakgrund från Ericsson och Veolia Transports.

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.