Ny förbundsordförande i MHF

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund har vid sitt Förbundsmöte i Knivsta den 4 oktober 2021 valt Annette Fagerholm Ahlholm till ny förbundsordförande.

–Jag tackar för det stora förtroendet. Uppdraget är bland det finaste man kan bli vald till, säger Annette Fagerholm Ahlholm.

Annette Fagerholm Ahlholm efterträder Maria Bergström som ordförande i MHF.

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Nya lagförslag om rattfylleri är goda nyheter15.12.2021 12:02:45 CET | Pressmeddelande

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist. Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Så stoppar vi rattfylleriet13.12.2021 13:13:18 CET | Pressmeddelande

"Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil, och det slutade på värsta möjliga vis med att lastbilen välte över personbilen. En man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.