Ny förbundssekreterare på Fackförbundet ST

Tomas Oskarsson är Fackförbundet STs nye förbundssekreterare. Han kommer närmast från chefsorganisationen Ledarna, och har dessförinnan arbetat för HTF och Unionen. Som förbundssekreterare kommer Tomas Oskarsson ansvara för den demokratiska organisationen inom Fackförbundet ST.

Även på Ledarna hade Tomas rollen som förbundssekreterare, och var dessutom under en period samhällspolitisk chef. I sina tidigare uppdrag har han också erfarenhet av att vara förhandlingschef. Han är i grunden statsvetare med en fil kand från Uppsala universitet.

- Fackförbundet ST har en nyckelroll i den statliga sektorn. Vi är både en kraft för var och en av våra medlemmar i olika sammanhang, men vi är också en garant för att värna de demokratiska värden som ska styra staten och statligt finansierad verksamhet. Det ska bli väldigt spännande att arbeta med detta uppdrag, säger Tomas Oskarsson.

- Jag är mycket glad att vi lyckats rekrytera Tomas till ST. Med sin gedigna och mångfacetterade erfarenhet kommer han bidra till att stärka vår förmåga som facklig organisation. Jag vill särskilt lyfta fram hans erfarenhet av att arbeta med den parlamentariska organisationen och de förtroendevalda, det kommer vara en stor tillgång i vårt arbete, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Tomas Oskarsson efterträder STs mångårige förbundssekreterare Dag Andersson som går i pension.

Fackförbundet ST står upp för och firar kollektivavtalet i Uppsala18.3.2024 11:19:47 CET | Pressmeddelande

Kollektivavtalet har mött motstånd den senaste tiden. Stora internationella företag har ifrågasatt den svenska modellen med kollektivavtal och hävdat att det inte behövs eftersom företagen ändå har så goda villkor. Fackförbundet ST, som deltar i sympatiåtgärderna mot Tesla genom blockad av postutdelning på PostNord, delar inte den bilden. I samband med kollektivavtalets dag vill Fackförbundet ST därför samla medlemmar, förtroendevalda och kanslipersonal runt om i landet för att hylla och stå upp för kollektivavtalet och den svenska modellen.

Fackförbundet ST står upp för och firar kollektivavtalet i Sundsvall18.3.2024 11:17:09 CET | Pressmeddelande

Fackförbundet ST står upp för och firar kollektivavtalet i Göteborg18.3.2024 11:11:54 CET | Pressmeddelande

Fackförbundet ST står upp för och firar kollektivavtalet i Karlstad18.3.2024 11:08:27 CET | Pressmeddelande

Fackförbundet ST står upp för och firar kollektivavtalet18.3.2024 10:53:42 CET | Pressmeddelande