Ny förbundssekreterare på Fackförbundet ST

Tomas Oskarsson är Fackförbundet STs nye förbundssekreterare. Han kommer närmast från chefsorganisationen Ledarna, och har dessförinnan arbetat för HTF och Unionen. Som förbundssekreterare kommer Tomas Oskarsson ansvara för den demokratiska organisationen inom Fackförbundet ST.

Även på Ledarna hade Tomas rollen som förbundssekreterare, och var dessutom under en period samhällspolitisk chef. I sina tidigare uppdrag har han också erfarenhet av att vara förhandlingschef. Han är i grunden statsvetare med en fil kand från Uppsala universitet.

- Fackförbundet ST har en nyckelroll i den statliga sektorn. Vi är både en kraft för var och en av våra medlemmar i olika sammanhang, men vi är också en garant för att värna de demokratiska värden som ska styra staten och statligt finansierad verksamhet. Det ska bli väldigt spännande att arbeta med detta uppdrag, säger Tomas Oskarsson.

- Jag är mycket glad att vi lyckats rekrytera Tomas till ST. Med sin gedigna och mångfacetterade erfarenhet kommer han bidra till att stärka vår förmåga som facklig organisation. Jag vill särskilt lyfta fram hans erfarenhet av att arbeta med den parlamentariska organisationen och de förtroendevalda, det kommer vara en stor tillgång i vårt arbete, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Tomas Oskarsson efterträder STs mångårige förbundssekreterare Dag Andersson som går i pension.

Sveriges Lärare ansluter till OFR/S,P,O3.2.2023 09:21:39 CET | Pressmeddelande

Det nybildade fackförbundet Sveriges Lärare har valt att för sina statligt anställda medlemmar ansluta sig till förhandlingsorganisationen Offentliganställdas Förhandlingsråd/Stat, Polis, Officerare (OFR/S,P,O). Efter sammanslagningen av de tidigare lärarfacken har Sveriges Lärare kommit fram till att det är inom OFR som man har möjlighet att maximera det fackliga inflytandet och företrädarskapet för sina medlemmar.

Allt högre arbetsbelastning för statligt anställda14.11.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsbelastningen har ökat för anställda inom staten. Det visar Fackförbundet STs stora arbetsmiljöundersökning ”Hur mår anställda på statligt uppdrag?”. Högt arbetstempo och för stor arbetsmängd gör att 7 av 10 statligt anställda uppger att de känner sig stressade i jobbet. Brist på inflytande anges ofta som en bidragande orsak till stress. ST anser att staten behöver bli bättre på att resursätta efter behov, både för de anställdas del och för servicen till medborgarna.

Stora åtstramningar väntar för statliga myndigheter8.11.2022 16:45:13 CET | Pressmeddelande

Trots regeringens tidigare utlovade satsningar på många av statens ansvarsområden innebär budgeten för 2023 att stora delar av statsförvaltningen kommer tvingas till åtstramningar. Det menar Fackförbundet ST efter att regeringen presenterat budgetpropositionen för nästa år. Många av Sveriges myndigheter kommer inte få full kompensation för kostnadsökningar, vilket gör att ST bedömer att det finns risk för uppsägningar och nedskärningar i förvaltningen.