Ny fördelningsstation möjliggör fortsatt tillväxt i Järfälla kommun

Idag inviger Vattenfall Eldistribution och E.ON Energidistribution en ny regionnäts- samt fördelningsstation i Barkarby. Stationen har en avgörande betydelse för Järfälla kommuns fortsatta tillväxt och utveckling, och är av särskild betydelse för utbyggnaden av Barkarbystaden.
Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution, Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution och Suraya Nekzada, projektledare Vattenfall, inviger den nya fördelningsstationen i Järfälla. Foto: Lena Berglund

Järfälla kommuns höga ambition med tusentals nya bostäder och arbetsplatser förutsätter en utbyggnad av infrastrukturen och en säkrad elförsörjning. Vattenfall Eldistribution och E.ON Energidistribution tar därför gemensamt ansvar för kommunen och norra huvudstadsregionen genom uppförandet av en helt ny regionnätstation samt fördelningsstation i Barkarby.

De två stationsbyggnaderna möjliggör omkoppling av el från det regionala till det lokala elnätet och är ett tydligt bevis på de stora satsningar som både Vattenfall Eldistribution och E.ONEnergidistribution gör i regionen för att mildra kapacitetsbristen i elnäten.

− Med den här nya fördelningsstationen på plats kan vi fortsätta att tillmötesgå Järfälla kommuns höga tillväxttakt och planer för kommande år, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution

− Vi är stolta över att med den här nya moderna regionnätstationen kunna säkerställa en trygg och leveranssäker elförsörjning i Järfälla kommun, säger Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution AB.

Järfälla kommun är en av Stockholmsregionens snabbast växande kommuner vilket ställer höga krav på samtliga infrastrukturägare i området.

− För att fortsätta utveckla en ny regional och hållbar stadskärna enligt vårt åtagande i Stockholmsöverenskommelsen är det avgörande att vi säkrar infrastrukturen för elförsörjning i Järfälla.
Det är viktigt för oss att vi har ett nära och bra samarbete med alla samhällsbyggare och jag är glad att vi idag tillsammans med Vattenfall och E.ON inviger den här stationen i Barkarby, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Fakta:

Vattenfall Eldistribution har uppfört ett nytt 145 kV GIS-ställverk. E.ON Energidistribution har i direkt anslutning byggt ny transformering och en 10 kilovolts fördelningsstation. Båda byggnaderna är uppförda i modern gestaltning med en fasad av lärkträ. Placeringen av stationen är söder om Norrviksvägen i den sydöstra delen av Barkarbyfältet.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfall Eldistribution AB

Mikael Björnér, 0730-54 82 29, mikael.bjorner@vattenfall.com