Ny forskning om lokalvalen i digitala medielandskapet
– Ett intressant och viktigt projekt som Medier & demokrati gläds över att kunna driva tillsammans med Mittuniversitetet och Södertörn, säger Martin Holmberg, programansvarig för det nationella forsknings- och innovationsprogrammet.
Vilka effekter det digitala medielandskapet har på svenska valrörelser finns färsk forskning på, men bara på nationell nivå. Inte sedan 2006 har luppen lagts över de lokala och regionala valen, vilket i sammanhanget var en annan tid. Sedan dess har bland annat följande utveckling påverkat den lokala nyhetsförmedlingen – och konsumtionen:
- Mobilsurfandet har slagit igenom.
- Nästan hälften av alla traditionella lokalredaktioner i Sverige har avvecklats, TV4 har lagt ner sina regionala nyhetssändningar samtidigt som nya former av hyperlokala medier har startat.
- Inte minst har sociala medier – med Facebook i täten – etablerat sig som en vardagskanal för lokala nyheter och information.
– Forskning om mediernas roll i valrörelser har nästan uteslutande handlat om riksdagsvalet. Men även i de lokala och regionala valen har medierna en viktig roll – fast hur vet vi mycket lite om. De lokala valen blir allt viktigare i takt med att väljarna i större utsträckning röstar på olika partier i de olika valen och lokala stridsfrågor förändrar maktförhållanden i kommuner och landsting. Frågan är vilken roll medierna har i detta och hur aktiva medierna är i sin granskning och i vilken grad de mest är språkrör för de etablerade partierna, säger Gunnar Nygren, professor vid Södertörns Högskola.
Just Gunnar Nygren och professorskollegan Lars Nord vid Mittuniversitet i Sundsvall genomförde den senaste studien av mediernas roll i de lokala och valrörelserna. Det var alltså 2006 och resulterade i boken Präktiga massmedier.
Mer info men vidgade klyftor?
I det nu aktuella forskningsprojektet, som finansieras av Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse i Karlstad, ska bland annat följande frågor belysas:
- Hur har de traditionella mediernas bevakning förändrats?
- Vilken betydelse har de nya hyperlokala medierna?
- Vilka skillnader kan vi se mellan olika typer av kommuner/landsting/regioner?
- Vad betyder sociala medier i relation till traditionella medier med professionell journalistik?
- Hur relaterar traditionella medier till de sociala mediernas plattformar?
- Var finner medborgarna sitt underlag för ställningstagandet i de lokala/regionala valen?
– Medieutvecklingen ger väljarna enklare tillgång till information och dialog i fler kanaler.Samtidigt riskerar den mer fragmentiserade medieanvändningen vidga klyftor och minska den sociala sammanhållningen, säger Lars Nord.
ABC om lokalvalsprojektet
Parter: Lindholmen Science Park (Medier & demokrati), Mittuniversitetet och Södertörns Högskola.
Kärnfråga: Hur påverkar medielandskapets snabba förändringar höstens lokala och regionala valrörelser?
Projekttid: Maj 2018-mars 2019.
Resultaten: Presenteras i en akademisk slutrapport, i en rapport från Medier & demokrati, i seminarieform och vetenskapliga internationella tidsskrifter.
Finansiering: Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse med 1 458 000 kronor.
Kontakt
Gunnar Nygren
Professor, Södertörns Högskola
gunnar.nygren@sh.se
08-608 46 52
Lars Nord
Professor, Mittuniversitetet
lars.nord@miun.se
070-550 93 33
Martin Holmberg
Programansvarig Medier & demokrati, Lindholmen Science Park
martin.holmberg@lindholmen.se
031-764 70 61
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg
031-764 70 00http://www.lindholmen.se
Medier & demokrati är ett nationellt innovations- och forskningsprogram för att stärka journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Tillsammans driver medieaktörer, akademier och samhällsinstitutioner experimentell projektforskning för att ta fram och sprida nya kunskaper och innovationer. Samverkan sker med Lindholmen Science Parks utvecklingsmiljö som neutral bas.
Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Storbolag i unikt forskningssamarbete för att eliminera växthusgasutsläpp21.3.2024 09:04:34 CET | Pressmeddelande
Idag tillkännager Boliden, Borgstena, Lindholmen Science Park, Polestar, Sekab, SKF, SSAB, Stora Enso, Volvo Cars och flera universitet ett nytt samarbete – Mission 0 House. Tillsammans har parterna som ambition att utveckla banbrytande teknologier och lösningar som eliminerar utsläpp av växthusgaser.
Fyra startups ansluter sig till MobilityXlab för att samarbeta med ledande företag inom fordonsindustrin25.1.2024 09:03:00 CET | Pressmeddelande
Juteborg och Tether från Sverige, Quanscient från Finland och TG0 från Storbritannien är de nya startups som ansluter sig till samarbetsprogrammet.
Four startups join MobilityXlab to collaborate and innovate with automotive industry leaders25.1.2024 09:03:00 CET | Press release
Juteborg (Sweden), Quanscient (Finland), Tether (Sweden) and TG0 (United Kingdom) are the new startups joining the collaboration program
Ledande bolag och startup testar lågemissionsmaterial i fordon17.1.2024 09:02:00 CET | Pressmeddelande
På MobilityXlab kommer CEVT, Polestar och Volvo Group att samarbeta med det svenska startup-företaget Reselo för att testa möjliga tillämpningar av gummi producerat från träbark inom bilindustrin. I projektet deltar också Volvo Cars.
Automotive leaders and startup join forces to explore the use of low-emission material in vehicles17.1.2024 09:02:00 CET | Press release
At MobilityXlab, CEVT, Polestar and Volvo Group will collaborate with Swedish startup Reselo to test possible applications of rubber produced from tree bark in the automotive industry. The project is also being joined by Volvo Cars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum