Lindholmen Science Park

Ny forskning om lokalvalen i digitala medielandskapet

Dela

Hur påverkar medielandskapets snabba förändringar höstens lokala och regionala valrörelser? Det ska Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park studera tillsammans med Mittuniversitetet och Södertörns Högskola.

– Ett intressant och viktigt projekt som Medier & demokrati gläds över att kunna driva tillsammans med Mittuniversitetet och Södertörn, säger Martin Holmberg, programansvarig för det nationella forsknings- och innovationsprogrammet.

Vilka effekter det digitala medielandskapet har på svenska valrörelser finns färsk forskning på, men bara på nationell nivå. Inte sedan 2006 har luppen lagts över de lokala och regionala valen, vilket i sammanhanget var en annan tid. Sedan dess har bland annat följande utveckling påverkat den lokala nyhetsförmedlingen – och konsumtionen:

  • Mobilsurfandet har slagit igenom.
  • Nästan hälften av alla traditionella lokalredaktioner i Sverige har avvecklats, TV4 har lagt ner sina regionala nyhetssändningar samtidigt som nya former av hyperlokala medier har startat.
  • Inte minst har sociala medier – med Facebook i täten – etablerat sig som en vardagskanal för lokala nyheter och information.

Forskning om mediernas roll i valrörelser har nästan uteslutande handlat om riksdagsvalet. Men även i de lokala och regionala valen har medierna en viktig roll – fast hur vet vi mycket lite om. De lokala valen blir allt viktigare i takt med att väljarna i större utsträckning röstar på olika partier i de olika valen och lokala stridsfrågor förändrar maktförhållanden i kommuner och landsting. Frågan är vilken roll medierna har i detta och hur aktiva medierna är i sin granskning och i vilken grad de mest är språkrör för de etablerade partierna, säger Gunnar Nygren, professor vid Södertörns Högskola.

Just Gunnar Nygren och professorskollegan Lars Nord vid Mittuniversitet i Sundsvall genomförde den senaste studien av mediernas roll i de lokala och valrörelserna. Det var alltså 2006 och resulterade i boken Präktiga massmedier.

Mer info men vidgade klyftor?
I det nu aktuella forskningsprojektet, som finansieras av Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse i Karlstad, ska bland annat följande frågor belysas:

  • Hur har de traditionella mediernas bevakning förändrats?
  • Vilken betydelse har de nya hyperlokala medierna?
  • Vilka skillnader kan vi se mellan olika typer av kommuner/landsting/regioner?
  • Vad betyder sociala medier i relation till traditionella medier med professionell journalistik?
  • Hur relaterar traditionella medier till de sociala mediernas plattformar?
  • Var finner medborgarna sitt underlag för ställningstagandet i de lokala/regionala valen?

– Medieutvecklingen ger väljarna enklare tillgång till information och dialog i fler kanaler.Samtidigt riskerar den mer fragmentiserade medieanvändningen vidga klyftor och minska den sociala sammanhållningen, säger Lars Nord.

ABC om lokalvalsprojektet

Parter: Lindholmen Science Park (Medier & demokrati), Mittuniversitetet och Södertörns Högskola.

Kärnfråga: Hur påverkar medielandskapets snabba förändringar höstens lokala och regionala valrörelser?

Projekttid: Maj 2018-mars 2019.

Resultaten: Presenteras i en akademisk slutrapport, i en rapport från Medier & demokrati, i seminarieform och vetenskapliga internationella tidsskrifter.

Finansiering: Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse med 1 458 000 kronor.

Kontakt

Gunnar Nygren
Professor, Södertörns Högskola
gunnar.nygren@sh.se
08-608 46 52

Lars Nord
Professor, Mittuniversitetet
lars.nord@miun.se
070-550 93 33

Martin Holmberg
Programansvarig Medier & demokrati, Lindholmen Science Park
martin.holmberg@lindholmen.se
031-764 70 61

Nyckelord

Bilder

Länkar

Om

Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg

031-764 70 00http://www.lindholmen.se

 Medier & demokrati är ett nationellt innovations- och forskningsprogram för att stärka journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Tillsammans driver medieaktörer, akademier och samhällsinstitutioner experimentell projektforskning för att ta fram och sprida nya kunskaper och innovationer. Samverkan sker med Lindholmen Science Parks utvecklingsmiljö som neutral bas.

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 26 oktober - Hur förändras vårt samhälle och beteende med nya mjukvarutjänster?24.10.2017 11:32Pressinbjudan

”The Software Society - The interaction between our changing behavior, our society, and the new landscape of Software Services” – Det är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som anordnas för trettonde året i rad. Konferensprogrammet är det vassaste hittills och eventets drygt 600 platser har varit fulltecknade sedan i juni.

Innovativa storbolag driver satsning för framtidens transporter3.10.2017 16:18Pressmeddelande

I en allt mer komplex och digitaliserad bransch där automation, elektromobilitet och uppkopplade fordon är framtiden ställs nya krav på arbetssätt. Autoliv, Ericsson, Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity invigde därför idag MobilityXlab på Lindholmen Science Park. Bolagen vill stärka sin position i framkant av en föränderlig fordonsbransch för att i samverkan med startups utveckla och visa upp säkrare och effektivare transporter för framtiden.

Kraftsamling för framtidens transportlösningar i Drive Swedens projekt inom regeringens samverkansprogram28.9.2017 15:46Pressmeddelande

Smartare och mer hållbara lösningar karakteriserar de aktiviteter som Drive Sweden på uppdrag av regeringen kommer att leda inom ’Nästa generations resor och transporter’ - ett av de fem nationella samverkansprogram som regeringen lanserat och finansierar. Ett flertal av Drive Swedens partners, inklusive Volvo Cars, Volvo Bussar, Nobina, RISE och KTH, kommer att utveckla och prova helt nya sätt för hur vi förflyttar oss i våra städer, vilket kan skapa en stor och påtaglig samhällsnytta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum