Ny forskningsrapport: Twitter-stormar saknar verklighetsförankring

24.11.2015 00:00 | Retriever

- Det talas om drev och stormar i sociala medier. I själva verket sker oftast de här stormarna i ett nubbeglas. Man får en specifik bild av ”opinionen” beroende på var man letar. Om man är ute efter en specifik opinion finns den förmodligen representerad på Twitter men är inte särskilt stor utanför mediet, säger Stefan di Grado, medieanalytiker på Retriever.

I rapporten har man tittat på politisk opinionsbildning och det är tydligt att de etablerade politiska blocken återkommer på Twitter som tydliga klusterbildningar. Det sverigedemokratvänliga klustret omfattar färre konton jämfört med de alliansvänliga och det rödgrönrosa klustret. Klustret med Sverigedemokraternas sympatisörer har dessutom betydligt färre följare. Samtidigt är retweet-aktiviteten avsevärt mycket högre jämfört med de två andra klustren.

- SD-sympatisörer tar ofta rygg på varandra på Twitter. De sprider varandras inlägg och kommentarer likt "retweet-maskiner" vilket i många fall leder till att media tolkar spridningen som att den skulle vara stor. I själva verket är det bara inom en väldigt liten del av det sociala mediet som spridningen sker och det är sällan som spridningen förs utanför de egna grupperna, säger Stefan di Grado.

Mätt i faktisk räckvidd och antal twittrare tycks inflytandet från dessa högerextrema inte alls vara lika omfattande som media ibland målar upp en bild av.

- Här tror vi att mediebranschen och medieforskningen skulle vara betjänt av att Internetföretagen och de som äger plattformarna öppnade upp för att visa mer av sina metadata. Vi vill se ett mått på förslagsvis bredd och inflytande per konto och inlägg, så att användarna lättare kan se spridningar och därmed relevans, säger Stefan Di Grado.

Om forskningsrapporten
Retriever har tillsammans med medieforskaren Jonas Andersson Schwarz och mediebevakningsföretaget M-brain studerat hur klick och delningar påverkar debatten i svensk media. I samband med Internetdagarna, den 23 november, släpps rapporten ”Opinioner och offentligheter online – Vad gör en politisk utsaga framgångsrik? Den användardrivna kommunikationens villkor”.

Hela rapporten finns att ladda ned här

Stefan Di Grado
Medieanalytiker Retriever
stefan.grado@retriever.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.