Retriever

Ny forskningsrapport: Twitter-stormar saknar verklighetsförankring

Dela

- Det talas om drev och stormar i sociala medier. I själva verket sker oftast de här stormarna i ett nubbeglas. Man får en specifik bild av ”opinionen” beroende på var man letar. Om man är ute efter en specifik opinion finns den förmodligen representerad på Twitter men är inte särskilt stor utanför mediet, säger Stefan di Grado, medieanalytiker på Retriever.

I rapporten har man tittat på politisk opinionsbildning och det är tydligt att de etablerade politiska blocken återkommer på Twitter som tydliga klusterbildningar. Det sverigedemokratvänliga klustret omfattar färre konton jämfört med de alliansvänliga och det rödgrönrosa klustret. Klustret med Sverigedemokraternas sympatisörer har dessutom betydligt färre följare. Samtidigt är retweet-aktiviteten avsevärt mycket högre jämfört med de två andra klustren.

- SD-sympatisörer tar ofta rygg på varandra på Twitter. De sprider varandras inlägg och kommentarer likt "retweet-maskiner" vilket i många fall leder till att media tolkar spridningen som att den skulle vara stor. I själva verket är det bara inom en väldigt liten del av det sociala mediet som spridningen sker och det är sällan som spridningen förs utanför de egna grupperna, säger Stefan di Grado.

Mätt i faktisk räckvidd och antal twittrare tycks inflytandet från dessa högerextrema inte alls vara lika omfattande som media ibland målar upp en bild av.

- Här tror vi att mediebranschen och medieforskningen skulle vara betjänt av att Internetföretagen och de som äger plattformarna öppnade upp för att visa mer av sina metadata. Vi vill se ett mått på förslagsvis bredd och inflytande per konto och inlägg, så att användarna lättare kan se spridningar och därmed relevans, säger Stefan Di Grado.

Om forskningsrapporten
Retriever har tillsammans med medieforskaren Jonas Andersson Schwarz och mediebevakningsföretaget M-brain studerat hur klick och delningar påverkar debatten i svensk media. I samband med Internetdagarna, den 23 november, släpps rapporten ”Opinioner och offentligheter online – Vad gör en politisk utsaga framgångsrik? Den användardrivna kommunikationens villkor”.

Hela rapporten finns att ladda ned här

Nyckelord

Kontakter

Stefan Di Grado
Medieanalytiker Retriever
076-000 10 23
stefan.grado@retriever.se

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

Ny utvecklingschef på Retriever2.2.2018 13:41Pressmeddelande

Retriever har utsett Claes Lyth Walsø till utvecklingschef/CIO på Retriever Group. Han kommer ansvara för koncernens utvecklingsenhet, som består av flera avdelningar inom drift och utveckling. Walsø kommer även att utveckla Retrievers nuvarande lösningar och applikationer samt förbättra företagets innovationsprocesser. - Jag är väldigt glad över att få nya utmaningar i ett så spännande företag. Med den mängden data och insikter som Retriever besitter tror jag på många bra möjligheter framöver. Jag ser fram emot att vidareutveckla och skapa nya tjänster för våra kunder, säger Claes Lyth Walsø. Walsø kommer senast från Telenor Norge där han hade tjänsten som Head of CLM Data & Capabilities, och där han även haft andra tjänster i samma koncern. Han har två magisterexamina – en i kommunikationsteknik och en i ledarskap, och blev i fjol korad till en av årets ledarskapstalanger av E24. - Vi är väldigt nöjda med att Claes har valt att tacka ja till denna tjänst hos oss. Det är en nyckelposi

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum