Ny fredagsbilaga med fokus på mat och dryck
– Vi vill göra en tidning för alla de som älskar att testa knepiga matlagningstekniker och de som är nyfikna på specifika vinstilar, men vi ska också göra en tidning för alla de som söker härlig och lättsam inspiration inför helgen och som vill ha tips inför veckan som kommer, säger SvD:s vin- och matprofil Linda Perez. Tillsammans med Jan Ekholm är hon redaktör för den nya tidningen.
Mat och dryck har i många år haft en given plats i SvD:s journalistik och varit efterfrågat av både läsare som söker inspiration och annonsörer som söker en trygg och relevant kontext.
– Vi ser idag att läsarna, vid sidan av nyhetskoll och unik journalistik, efterfrågar allt mer mat- och dryckesjournalistik. Därför gör det mig extra glad att nu kunna lansera en helt ny bilaga som en del i en större satsning på området, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Bilagan Mat&dryck kommer dels som en tryckt rygg i papperstidningen varje fredag, men ingår också i fredagens digitala eSvD som publiceras redan på torsdagskvällen. Det mesta av innehållet kommer också att publiceras på sajten. Exempel på innehåll är mästerkockar som ger tips, som hur man räddar en bearnaise som är på väg att skära sig, trender och tester, vin- och ölrecensioner, dukningstips och profiler som berättar om rätterna som format deras liv.
– Att läsa tidningen ska kännas som att slå sig ner vid ett bord med goda vänner och ta del av vällagad mat och passande dryck, personliga erfarenheter, förväntningar, fina råd och spännande samtal, säger Linda Pérez.
Responsen från annonsörerna är redan före lanseringen positiv.
– De efterfrågar just relevansen i kontexten som Mat&dryck erbjuder. Här når de inte bara en nyfiken, framåtlutad målgrupp med stort intresse för både mat och dryck, utan också en av Sveriges mest köpstarka, säger Denise Backman annonsansvarig på SvD.
Mat&dryck är en del i en större satsning inom området SvD nu gör, bland annat med Vinbasen där SvD:s vinexperter fyller på med nya vintips varje vecka och det prenumerade nyhetsbrevet Vin & Mat Premium med unika tips och förhandsinformation om nya viner.
I samband med lanseringen av den nya bilagan utgår SvD Mat&resor som titel. Resejournalistiken flyttar i stället in i huvudtidningen på söndagar. Klassikern Krogguiden får mer utrymme i papperstidningen och kommer redan på torsdagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se
Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef. E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Dokument
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum