Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter vill ha en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet.

– Vad vi vet är vi först på marknaden med att erbjuda en automatiserad tjänst för avfallsrapportering, säger Henrik Aleborg, verksamhetschef för bygg- och anläggningstransporter på Hogia Logistics Systems.

– Vi vill hjälpa våra kunder att följa miljökrav på ett smidigt sätt. När vi märkte att Naturvårdsverkets registreringsportal upplevdes som krånglig och tidsödande valde vi att skapa en automatiserad tjänst, genom att göra en integration till existerande programvara. Genom den här tjänsten kan vår kund också göra rapporteringen åt sina kunder.

Den manuella registreringen till Naturvårdsverkets portal kräver inloggning med bank-ID varje gång. Detaljer som bland annat avfallskod, volym, avfallsproducent, transportör, mottagare, och datum måste anges. Om transporten innehåller olika artiklar, som exempelvis lysrör, batterier, glödlampor och bensin, ska varje artikel specificeras för sig, även om alla har tillhört en och samma transport.

– En manuell rapportering på Naturvårdsverkets portal tar minst fem minuter för en van administratör. I vårt system tar det bara en minut och risken för fel minskar betydligt eftersom du kan stanna kvar där och inte behöver byta miljö. Det skapar ett flöde mellan order, transport och registrering, avslutar Henrik Aleborg.

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se/transport

Ny AI-funktion från Hogia förutser antalet passagerare i kollektivtrafiken20.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kollektivtrafiken har drabbats hårt av coronapandemin. Hur ska kollektivtrafikresandet upplevas som tryggt igen? Hogias nya AI-funktion för passagerarprognoser kan bli en del av lösningen. Den kan ge prognoser över hur många passagerare som kommer att finnas ombord på enskilda turer, både i närtid och i ett längre perspektiv. Resenärer kommer att kunna planera sitt resande i förväg och välja de turer som har lägst beläggning.

Region Örebro län blir ny kund till Hogia12.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Örebro län om att leverera en central plattform som ska integrera alla informationssystem inom kollektivtrafiken i regionen. Hogias plattform PubTrans blir navet för all trafikinformation och kommer att göra det enklare att förmedla rätt information i rätt tid till kollektivtrafikresenärerna. Hogia PubTrans kommer även att medföra större teknisk flexibilitet. Befintliga angränsande system hos Region Örebro Län kan anslutas till plattformen, och nya system kan läggas till i den takt verksamheten utvecklas, utan att behöva ta hänsyn till inlåsningseffekter.

Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier16.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland20.5.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.