​Ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund

Tove Lindahl Greve blir ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Foto: Lisa Barryd

Tove Lindahl Greve har utsetts till ny generalsekreterare för Majblommans riksförbund.

Tove kommer senast från tjänsten som verksamhetschef för organisationen Ung Cancer. Hon har tidigare varit anställd på Rikspolisstyrelsen och Migrationsverket samt engagerad i Barncancerfondens nationella och lokala styrelser. Tove kommer att rapportera till Majblommans riksförbunds styrelse.

- Majblomman är Sveriges äldsta barnrättsorganisation och har sedan 1907 varit ett stöd till barn som lever i utsatthet. Arbetet som generalsekreterare innebär både ansvar för att driva riksförbundets kansli och skapa goda förutsättningar för de över 600 lokalföreningar ute i landet som Majblomman består av. Tove har gedigen erfarenhet från både ideell och offentlig verksamhet vilket är avgörande för att förstå Majblommans uppdrag och roll. Hon har även visat resultat inom verksamhetsutveckling och kommer att bidra till att Majblomman kan möta morgondagens utmaningar, säger Kajsa Räftegård, styrelseordförande för Majblommans Riksförbund.

- Jag ser fram emot att ta utvecklingen av Majblommans viktiga arbete vidare och lära mig mer om både organisationens uppdrag och målgrupp. Majblommans värdegrund och verksamhet har utvecklats i takt med samhället över de 110 år som organisationen har funnits och det känns ärofyllt och spännande att få vara med och möta framtiden tillsammans med Majblommans medarbetare och tusentals volontärer, säger Tove Lindahl Greve.

- Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till avgående generalsekreterare Lena Holm som nu går i pension. Lena har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla Majblommans verksamhet under de 20 år hon varit generalsekreterare. Hon har spelat en avgörande roll i att Majblomman idag är en stabil och modern organisation som är rustad för att möta utmaningar och vara en viktig kraft för barn i Sverige som lever i ekonomisk utsatthet, säger Kajsa Räftegård.

Tove Lindahl Greve är född 1978 och har en masterexamen i statsvetenskap med inriktning på mänskliga rättigheter. Hon tillträder tjänsten som generalsekreterare för Majblommans riksförbund den 18 december 2017.

Högupplösta pressbilder på Tove Lindahl Greve finns att ladda ner i Majblommans pressrum på My Newsdesk.

För ytterligare information:

Kajsa Räftegård, styrelseordförande:  070-471 56 49

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare:  070-206 87 38

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b