​Ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund

Tove Lindahl Greve blir ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Foto: Lisa Barryd

Tove Lindahl Greve har utsetts till ny generalsekreterare för Majblommans riksförbund.

Tove kommer senast från tjänsten som verksamhetschef för organisationen Ung Cancer. Hon har tidigare varit anställd på Rikspolisstyrelsen och Migrationsverket samt engagerad i Barncancerfondens nationella och lokala styrelser. Tove kommer att rapportera till Majblommans riksförbunds styrelse.

- Majblomman är Sveriges äldsta barnrättsorganisation och har sedan 1907 varit ett stöd till barn som lever i utsatthet. Arbetet som generalsekreterare innebär både ansvar för att driva riksförbundets kansli och skapa goda förutsättningar för de över 600 lokalföreningar ute i landet som Majblomman består av. Tove har gedigen erfarenhet från både ideell och offentlig verksamhet vilket är avgörande för att förstå Majblommans uppdrag och roll. Hon har även visat resultat inom verksamhetsutveckling och kommer att bidra till att Majblomman kan möta morgondagens utmaningar, säger Kajsa Räftegård, styrelseordförande för Majblommans Riksförbund.

- Jag ser fram emot att ta utvecklingen av Majblommans viktiga arbete vidare och lära mig mer om både organisationens uppdrag och målgrupp. Majblommans värdegrund och verksamhet har utvecklats i takt med samhället över de 110 år som organisationen har funnits och det känns ärofyllt och spännande att få vara med och möta framtiden tillsammans med Majblommans medarbetare och tusentals volontärer, säger Tove Lindahl Greve.

- Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till avgående generalsekreterare Lena Holm som nu går i pension. Lena har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla Majblommans verksamhet under de 20 år hon varit generalsekreterare. Hon har spelat en avgörande roll i att Majblomman idag är en stabil och modern organisation som är rustad för att möta utmaningar och vara en viktig kraft för barn i Sverige som lever i ekonomisk utsatthet, säger Kajsa Räftegård.

Tove Lindahl Greve är född 1978 och har en masterexamen i statsvetenskap med inriktning på mänskliga rättigheter. Hon tillträder tjänsten som generalsekreterare för Majblommans riksförbund den 18 december 2017.

Högupplösta pressbilder på Tove Lindahl Greve finns att ladda ner i Majblommans pressrum på My Newsdesk.

För ytterligare information:

Kajsa Räftegård, styrelseordförande:  070-471 56 49

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare:  070-206 87 38

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande