Ny grafisk profil för Svensk Basket
– Att vi alla känner att vi tillsammans är Svensk Basket och kommunicerar det även grafiskt är viktigt för oss, säger Susanne Jidesten, ordförande för Svenska Basketbollförbundet.
När Strategi 2025 spikades var en grundtanke att strategin tillhör alla inom Svensk Basket. Förankringsarbetet var brett och pågick länge. Under denna tidsperiod växte uttrycket ”Svensk Basket” naturligt fram. Man konstaterade att varumärket ”Svensk Basket” också har potential att stärkas betydligt. Alla som på något sätt sysslar med basket i Sverige är en del av Svensk Basket och ska därför känna sig inkluderade. Därför har en ny grafisk profil tagits fram som ska framhäva vår identitet samtidigt som ska tilltala så många som möjligt. Flera andra idrottsförbund har under senare tiden passat på att fräscha upp sina grafiska profiler.
- Utmaningen var att behålla igenkänningen och vår historia men samtidigt omfamna modernare inslag och tilltala alla yngre som utgör en stor del av alla som idag älskar basket. Även de som inte utövar basket men som älskar basket som livsstil ska tycka den är attraktiv. Jag är väldigt glad och nöjd med vad vår designpartner VISLA Graphic har tagit fram för oss, säger Steve Dippel, kommersiell chef på Svenska Basketbollförbundet.
”Svensk Basket” kommer att vara det varumärke vi använder internt och externt även när vi talar om det mesta. Det blir namnet på den nya hemsida som kommer att lanseras och det blir även det uttryck Svenska Basketbollförbundet oftast kommer att använda, till exempel för att beskriva ”Svensk Baskets utbildningsplattform” eller ”Svensk Baskets föreningar”.
– Jag hoppas att vi alla ska använda denna logotyp med stolthet och glädje, oavsett vilken roll vi har i Svensk Basket, fortsätter Susanne Jidesten.
”Svenska Basketbollförbundet” har dock fortfarande en viktig roll i alla formella sammanhang, när beslut ska kommuniceras eller i avtal där det är viktigt att det framgår vem som är juridisk person. Att det framgår vem som tar beslut är också viktigt av demokratiska skäl, det är ett förbund som har ett förbundsmöte, valda styrelseledamöter och stadgar.
Den grafiska profilen kommer även att inbegripa landslagen vilket knyter ihop det som tidigare saknats, de uppmärksamma har redan sett att den används digitalt under de senaste landskamperna.
Det är ett stort arbete att lansera en ny grafisk profil och den kommer att slå igenom över tid med förhoppningen att den är fullt integrerad i alla kanaler och miljöer till sommaren 2021.
Profilen är framtagen i ett samarbete med designbyrån VISLA Graphic.
Nyckelord
Kontakter
Stephen DippelKommersiell chef
Varumärke och kommersiella rättigheter för Svenska Basketbollförbundet och Basketlandslagen
Bilder
Om
Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten. Vi vill vara Sveriges mest tillgängliga nationalsport.
Följ Svenska Basketbollförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet
Anja Frey blir ny generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan årsskiftet har Svenska Basketbollförbundet genomfört en rekryteringsprocess med fokus på att hitta nästa generalsekreterare som tillsammans med styrelse, medarbetare och basketsverige ska stärka och fortsätta att utveckla Svensk Basket.
Basket är stort i våra framtidsområden enligt ny undersökning27.2.2024 07:00:00 CET | Nyheter
Enligt en ny undersökning har hela 80 procent av ungdomarna i socioekonomiskt utsatta områden – eller framtidsområden som vi kallar dem - spelat basket spontant i närområdet. Undersökningen visar även att basket är den idrott - näst efter fotboll - som flest barn och ungdomar i dessa områden vill börja spela. Men det finns hinder som behöver rivas.
Pressträff med herrlandslaget!7.2.2024 13:45:40 CET | Pressinbjudan
Svenska Basketbollförbundet bjuder in till pressträff inför herrarnas premiärmatch i EM-kvalet mot Bulgarien. Det kommer finnas ett tillfälle för enskilda intervjuer och ett tillfälle för fotografering på träningen.
Herrlandslagets trupp till EM-kvalet uttagen29.1.2024 11:02:46 CET | Pressmeddelande
Efter ett historiskt VM-kval och OS-kval, är det nu dags för Sveriges herrlandslag att ta sig an nästa utmaning; EM-kvalet med slutdestination EuroBasket 2025, som inleds på hemmaplan i Göteborg. Förbundscoacherna har tagit ut 15 spelare till bruttotruppen som samlas inför kvalmatcherna 22 och 25 februari mot Bulgarien och Montenegro.
Basket – nu näst mest populära lagidrotten bland ungdomar!27.12.2023 08:30:00 CET | Nyheter
De senaste siffrorna från Ungdomsbarometern – Sveriges största ungdomsstudie – visar att basket är den lagidrott som ökat mest i intresse sedan 2018. Basket är nu den näst mest populära lagidrotten – näst efter fotboll – bland ungdomar mellan 15 och 24 år. Sedan 2018 har intresset för basket bland 15-24-åringar ökat med 13 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum