Svenska Basketbollförbundet

Ny grafisk profil för Svensk Basket

Dela
En ny grafisk profil för Svensk Basket, Svenska Basketbollförbundet och landslagsvarumärket Sweden Basketball har tagits fram och kommer att rullas ut under säsongen.

– Att vi alla känner att vi tillsammans är Svensk Basket och kommunicerar det även grafiskt är viktigt för oss, säger Susanne Jidesten, ordförande för Svenska Basketbollförbundet.

När Strategi 2025 spikades var en grundtanke att strategin tillhör alla inom Svensk Basket. Förankringsarbetet var brett och pågick länge. Under denna tidsperiod växte uttrycket ”Svensk Basket” naturligt fram. Man konstaterade att varumärket ”Svensk Basket” också har potential att stärkas betydligt. Alla som på något sätt sysslar med basket i Sverige är en del av Svensk Basket och ska därför känna sig inkluderade. Därför har en ny grafisk profil tagits fram som ska framhäva vår identitet samtidigt som ska tilltala så många som möjligt. Flera andra idrottsförbund har under senare tiden passat på att fräscha upp sina grafiska profiler.

- Utmaningen var att behålla igenkänningen och vår historia men samtidigt omfamna modernare inslag och tilltala alla yngre som utgör en stor del av alla som idag älskar basket. Även de som inte utövar basket men som älskar basket som livsstil ska tycka den är attraktiv. Jag är väldigt glad och nöjd med vad vår designpartner VISLA Graphic har tagit fram för oss, säger Steve Dippel, kommersiell chef på Svenska Basketbollförbundet.

”Svensk Basket” kommer att vara det varumärke vi använder internt och externt även när vi talar om det mesta. Det blir namnet på den nya hemsida som kommer att lanseras och det blir även det uttryck Svenska Basketbollförbundet oftast kommer att använda, till exempel för att beskriva ”Svensk Baskets utbildningsplattform” eller ”Svensk Baskets föreningar”.

– Jag hoppas att vi alla ska använda denna logotyp med stolthet och glädje, oavsett vilken roll vi har i Svensk Basket, fortsätter Susanne Jidesten.

”Svenska Basketbollförbundet” har dock fortfarande en viktig roll i alla formella sammanhang, när beslut ska kommuniceras eller i avtal där det är viktigt att det framgår vem som är juridisk person. Att det framgår vem som tar beslut är också viktigt av demokratiska skäl, det är ett förbund som har ett förbundsmöte, valda styrelseledamöter och stadgar.

Den grafiska profilen kommer även att inbegripa landslagen vilket knyter ihop det som tidigare saknats, de uppmärksamma har redan sett att den används digitalt under de senaste landskamperna.

Det är ett stort arbete att lansera en ny grafisk profil och den kommer att slå igenom över tid med förhoppningen att den är fullt integrerad i alla kanaler och miljöer till sommaren 2021.

Profilen är framtagen i ett samarbete med designbyrån VISLA Graphic.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet
Besöksadress Trålgränd 2
Stockholm

http://basket.se

Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten. Vi vill vara Sveriges mest tillgängliga nationalsport.

Följ Svenska Basketbollförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye