Ny granskning: Fortsatt många felaktiga reservationer i bilannonser

Riksförbundet M Sverige har åter granskat förekomsten av felaktiga reservationer i bilannonser på internets största marknadsplatser för begagnade bilar.

”Reservation för felskrivning” förekom i årets granskning i var tredje annons, trots att en bilannons alltid blir en del av avtalet vid en bilaffär och reservationen därför helt saknar betydelse. Andelen annonser med reservationer har legat på motsvarande hög nivå även i tidigare granskningar. Motorbranschens egen plattform Wayke ligger marginellt bättre till jämfört med Blocket och Bytbil.com, som är värst med 34 procent reservationer.

– Det största problemet är inte annonstexten, utan att bilhandlaren ofta har slarvat eller struntat i att ta reda på hur en bil är utrustad. Vi råder alltid spekulanter att hålla sig undan verksamheter som helt uppenbart lurar sina kunder, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Reservationerna kan innebära stora problem och risker för konsumenter, om det framkommer att det saknas säkerhetsrelaterad utrustning, ifall dragvikten som angetts inte stämmer eller om husbilen inte har det antal bältade platser som har utlovats.

Vid en reklamation är det vanligt att bilhandlaren direkt hänvisar till sin reservation och därför inte vill vidta någon åtgärd. Konsumenten tvingas då vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Det finns flera exempel på ärenden där köparen har fått bifall i ARN när felet har varit av väsentlig betydelse för köparen, och inte har gått att åtgärdas tekniskt eller rättas till. Ett bifall i dessa ärenden innebär alltså att bilhandlaren rekommenderas att ta tillbaka bilen.

• Om bilen och dess utrustning inte överensstämmer med vad som anges i annons och avtal ska bilhandlaren i första hand erbjuda sig att rätta till felet eller erbjuda omleverans.
  • I det fall du som konsument inte kommer överens med bilhandlaren bör du anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

Eftersom Allmänna Reklamationsnämndens beslut kan dröja i många månader kan köparen, om felet inte går att avhjälpa, bli fast med en vara som inte kan användas som har säljaren lovat.

– Idag möter vi bilköpare en säljarkår där en tredjedel fuskar och slarvar helt öppet. En annonsplattform borde rimligen kunna förhindra användandet av reservationer och förbättra tryggheten i stället för att hjälpa sina kunder lura oss, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige har granskat bilhandlarnas annonser på de stora marknadsplatserna Blocket, Bytbil och Wayke.

Annonser, bilhandlare

Antal med reservation

Andel, procent

Blocket

Bytbil

Wayke

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.