Ny GTS-modell från Porsche: sportig Macan med 380 hk

Nya Porsche Macan GTS
Stuttgart. Porsche kompletterar Macan-serien med en utpräglat sportig modell. Nya Macan GTS lanseras med en kraftfull motor, ett prestandaorienterat chassi, karakteristiskt utseende och mer omfattande utrustning. V6 turbo-motorn på 2,9 liter utvecklar 280 kW (380 hk) - en ökning med 15 kW (20 hk) jämfört med föregångaren. I kombination med den nyligen anpassade PDK dubbelkopplingslådan och tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Macan GTS från 0 - 100 km/tim på 4,7 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 261 km/tim.

Den nya modellen i Porsches kompakta SUV-familj förtjänar förkortningen GTS, vilket står för “Gran Turismo Sport”, tack vare sina mycket goda köregenskaper. Porsches aktiva fjädringssystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), har fintrimmats för den nya modellen. Chassit har dessutom sänkts med 15 mm för bättre kurvegenskaper. Adaptiv luftfjädring finns som tillval och då kan chassit sänkas med ytterligare 10 mm. I kombination med de 20 tum stora fälgarna i RS Spyder Design, som ingår i standardutrustningen, och de stora bromsskivorna (360 x 36 mm framtill, 330 x 22 mm bak) imponerar Macan GTS med en äkta sportbils livliga och kvicka köregenskaper.

Bromsförmågan kan ytterligare förbättras med tillvalet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) där bromsskivans yta täckts med volframkarbid, eller med Porsches keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Sportavgassystemet som ingår i standardutrustningen är specialanpassat till GTS och förstärker körupplevelsen i nya Macan GTS. Ljudkällan är en 2,9 liters V6-motor med central turbo-layout, de två turboaggregaten är placerade i V:et i motorn, vilket ger mycket snabb gasrespons. Maximalt vridmoment är 520 Nm (plus 20 Nm) och finns tillgängligt över ett brett varvtalsområde från 1 750 till 5 000 varv per minut. Bränsleförbrukningen i den sportigaste Macan-modellen är 9,6 liter per 100 km enligt NEDC*.

Individuell design med svarta detaljer
Nya Macan GTS framhäver också rent utseendemässigt sin särskilt sportiga status. Sport Design-paketet, som är standard, med ny front och nytt bakparti samt anslående sidokjolar ger bilen dess karakteristiska utseende. Detaljer i frampartiet är svartlackerade - något som utmärker alla Porsches GTS-modeller. Strålkastarna av LED-typ med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och de tredimensionella bakljusen med en LED-ljusramp är också svärtade. LED-strålkastarna kan som tillval beställas i svart med PDLS Plus. Det 15 mm sänkta chassit, 20 tums mattsvarta RS Spyder Design-fälgar, röda bromsok och blanksvarta trimdetaljer understryker det sportiga utseendet. Färgen svart återfinns också baktill, diffusorn och ändrören till sportavgassystemet, som är standard, är också svartlackerade.

Sportstolar och högklassiga material
Högkvalitativa material som Alcantara ® på sätenas mittparti, på mittkonsolens armstöd och på dörrsidorna samt borstad aluminium gör det möjligt att även interiört både se och känna Macan GTS sportiga och eleganta karakteristika. Den läderklädda sportratten med multifunktioner och växelpaddlar är standard, liksom sportstolarna, exklusivt för GTS, med åttavägs-inställning och markerade sidostöd så att föraren sitter stadigt vid snabb kurvtagning. GTS läderklädsel i Carmine Red eller Crayon med inslag av Alcantara ® -detaljer och färgaccenter, BOSE ® Surround Sound ljudsystem och den nya smartphone-hyllan med induktiv laddning är några av de många personliga tillvalen till GTS. Den adaptiva farthållaren, inklusive trafikstockningsassistent, parkeringsassistent med backkamera och Surround View, eluppvärmd vindruta och joniserare är andra tillval för ökad säkerhet och komfort.

Nya Macan GTS är beställningsbar från och med nu. Svenskt pris från 800 000 kronor.

Ytterligare information, filmer och fotomaterial finns på Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Interiören i nya Porsche Macan GTS
Interiören i nya Porsche Macan GTS

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet. Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder s

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc