Ny hållbarhetsrapport: ManpowerGroup mot klimatneutralitet senast 2045

Vetenskapligt fastställda klimatmål är en viktig milstolpe för ManpowerGroups hållbarhetsarbete och mot åtagandet att nå klimatneutralitet senast 2045. Dessutom rapporteras en mängd aktiviteter inom socialt ansvar och omkring 18 000 personer i arbete under året. Detta sammanfattas i ManpowerGroups nya hållbarhetsrapport.

I november 2021 blev de mål som ManpowerGroup satt för att nå klimatneutralitet senast 2045 validerade av organisationen Science Based Targets initiative. Science Based Targets är en metod för företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Det innebär att utsläppsminskningsmålen är förankrade i klimatforskningen och i linje med hur uppvärmningen kan begränsas i tillräcklig takt.

”Det är brådskande för oss och andra aktörer att snabbt öka insatserna för klimatet. Vi höjer vår ambitionsnivå ytterligare för att halvera våra utsläpp till 2030 och nå klimatneutralitet senast 2045. Vetenskapligt fastställda klimatmål som är förankrade i klimatforskningen är en viktig förutsättning för att vi ska klara vårt åtagande”, säger ManpowerGroups vd Mikael Jansson.

Endast 20 % av de över 4 200 företag inom G20-länderna som har satt klimatmål har gjort det mot vetenskaplig grund. (Källa: Companies taking action – Science Based Targets.)

Fakta: Science Based Target initiative

SBTi är ett samarbetsprojekt mellan FN:s initiativ Global Compact, WWF, det internationella naturresursinstitutet WRI och organisationen Carbon Disclosure Project. SBTi:s anvisningar definierar hur de vetenskapliga utsläppsminskningsmålen kan räknas fram, det vill säga hur mycket och hur snabbt företagen måste minska sina utsläpp av växthusgaser för att nå målen i Parisavtalet.

Om ManpowerGroups hållbarhetsarbete

ManpowerGroup fokuserar sitt hållbarhetsarbete inom miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning på de områden där störst skillnad kan uppnås. Ambitionerna för alla tre områden är höga men som en av Sveriges största privata arbetsgivare kan vi göra allra störst skillnad när det gäller socialt ansvar. Målsättningen är att vara branschens bästa arbetsgivare.

ManpowerGroup kopplar hållbarhetsarbetet till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Dessa är bekämpa klimatförändringarna (mål 13), god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), minskad ojämlikhet (mål 10) och anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8). ManpowerGroup har bland annat:

• Nått högsta nivån (platinum) i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning.
  • Utsetts till ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute för trettonde året.
  • Rankats som ett av världens mest hållbara företag enligt Dow Jones Sustainability Index
  • Kvalificerats för hållbarhetsindex FTSE4Good Index tolv år i rad.

Bilaga: ManpowerGroups hållbarhetsrapport för 2021

Läs mer om ManpowerGroups hållbarhetsarbete 2021

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,

helene.belin@manpowergroup.se

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 7 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 15 000 personer i jobb i Sverige.