Ny hamn i Nynäshamn

I maj i år öppnar Stockholm Norvik hamn i Nynäshamn som ska avlasta Frihamnen i Stockholm

Foto: Stockholms hamnar.

Den nya hamnen som ska ta över som Östersjöns största godsham beräknas kosta fyra miljarder kronor och väntas vara positiv för Nynäshamn och Mälardalsregionen uppger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn, Harry Bouveng (M).

”Det blir oerhört mycket större kapacitet. Den är fem gånger så stor inledningsvis och sen finns det möjlighet att bygga ut den kapaciteten”, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande för Stockholms Hamnar.

Foto: Stockholms hamnar.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.