Ny handbok beskriver hållbarhetsaspekterna för skogsråvara från svenskt skogsbruk

Handboken Hållbarhetsaspekter för svensk skogsråvara – Vägledning till SS-EN 16751:2016 Biobaserade produkter – Hållbarhetskriterier

Handboken har tagits fram inom projektet Hållbarhetskriterier och livscykelanalys för skogsbruk som pågått inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation i drygt två år. Den är en vägledning till standarden SS-EN 16751:2016 Biobaserade produkter – Hållbarhetskriterier som tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen. Standarden beskriver allmänna, miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter som ska beaktas vid biomassaproduktion. Dessa aspekter beskrivs i handboken kopplat till svensk skogsråvara, och handboken kan på så vis hjälpa organisationer att besvara de krav och indikatorer som standarden innehåller. Cirka 20 aktörer har samverkat inom projektet, och handboken har även skickats för kommentarer till ytterligare nyckelintressenter.

– Hela värdekedjan finns representerad, och bredden av intressenter har varit en framgångsfaktor. Nu hoppas vi att branschen ska använda sig av handboken så att alla de möjligheter vi och intressenterna sett blir till verkliga fördelar i arbetet med att ställa om till en bioekonomi, säger Maria Gustafsson.

– Standarden och handboken ger inga gränsvärden utan har fokus på ett systematiskt arbetssätt och att förmedla transparent och relevant hållbarhetsinformation. Syftet är att fokus ska läggas där det gör störst skillnad, det vill säga genom att dels ta tillvara de möjligheter till positiv påverkan som finns och dels förebygga och motverka de risker som identifieras och att redovisa detta, säger Karin Vestlund Ekerby på SIS som projektlett framtagandet av handboken tillsammans med Maria Gustafsson.

Fler röster

Lena Sammeli Johansson, hållbarhetschef på Sveaskog, har varit ordförande för projektets styrgrupp.

– Jag ser att handboken kan komma till stor nytta för branschen, att den kan hjälpa till att öka attraktiviteten för svensk skogsråvara på en internationell marknad och på så sätt skapa både affärsnytta och kundnytta i flera steg. Vi på Sveaskog diskuterar för tillfället hur vi ska implementera och använda handboken för att utnyttja de möjligheter den ger oss på bästa sätt, säger Lena Sammeli Johansson.

Sara Rindeskog är hållbarhets- och certifieringsansvarig på Holmen Skog som är en av de aktörer som ingått i projektgruppen.

– Syftet med den europeiska standarden är att främja biobaserade produkter. Kunder kan komma att be oss att berätta hur vi förhåller oss till standarden och handboken blir en bra vägledning för oss. Därmed får vi i Sverige ett försprång då grunden redan finns i handboken, säger Sara Rindeskog och fortsätter;

– Handboken är även en bra kunskapssammanställning om svenskt skogsbruk och kan därför användas som ett slags uppslagsverk, både för dem som redan är insatta i frågorna och för dem som vill lära sig mer.

Här hittar du handboken: Hållbarhetsaspekter för svensk skogsråvara – Vägledning till SS-EN 16751:2016 Biobaserade produkter – Hållbarhetskriterier på SIS webbplats: https://www.sis.se/bcker/hallbarhetsaspekter-for-svensk-skogsravara--vagledning-till-ss-en-167512016-biobaserade--f4650b5e/

FAKTA

Handboken har tagits fram inom projektet Hållbarhetskriterier och livscykelanalys för skogsbruk inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation. Projektet har arbetat med hållbarhetsfrågor kopplade till skogsbruk och har arbetat med tre huvudsakliga områden; hållbarhetskriterier, livscykelanalys och kommunikation.

I projektet deltog följande organisationer: Bergvik skog, BillerudKorsnäs, Domsjö Adityabirla, Energiföretagen Sverige, Essity, Holmen, IVL Svenska Miljöinstitutet, LRF, Mondi, Riksbyggen, RISE, SCA, Sekab, Setra, SIS, Skogforsk, Skogsindustrierna, Sveaskog, Södra skogsägarna och Upphandlingsmyndigheten.

Mer information om projektet: https://www.bioinnovation.se/projekt/hallbarhetskriterier-och-livscykelanalys-skogsbruk/

Maria Gustafsson, Svenska institutet för standarder, SIS
E-post: maria.gustafsson@sis.se

Maria Gustafsson. Foto: Sten Jansin
Karin Vestlund Ekerby
Lena Sammeli Johansson
Sara Rindeskog

BioInnovation är ett strategiskt innovationsprogram initierat av Skogsindustrierna, IKEM och TEKO. Programmet finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas samt de intressenter från näringsliv, akademi, institut och offentlig sektor som deltar. Målet är att öka förädlingsvärdet och konkurrenskraften i den svenska biobaserade sektorn genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att ta fram nya biobaserade material, produkter och tjänster. http://www.bioinnovation.se/

Hållbar och cirkulär vattenanvändning en framtidsfråga för biobaserad processindustri7.3.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande

En områdesanalys har kartlagt användningen av vatten i pappers- och massaindustrin och hur klimatförändringar kan påverka framtida vattentillgång. Kartläggningen visar att få områden i Sverige idag har mött problem och att vattenanvändningen under de senaste decennierna varit stabil eller minskat i takt med energibesparande åtgärder. Analysen ger också förslag till åtgärder för framtida beredskap. Det finns behov av ökad kunskap om framtida vattensituationer och att en större samsyn skapas om dagens vattenanvändning, konstaterar Marie Karlberg, RISE, som lett arbetet med områdesanalysen.

BioInnovation bidrar till hållbar svensk tillväxt och industrirelevant forskning12.12.2023 09:17:31 CET | Pressmeddelande

Det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation har bidragit till utveckling och hållbar svensk tillväxt. Programmet har lanserat insatser som bidragit till att påbörja introduktionen i samhället av en cirkulär bioekonomi och lyckats attrahera nya företag och en bredd av aktörer inom skogs-, kemi- och textilindustrin. Det visar en utvärdering av programmet som presenteras idag.

Mer kunskap, samverkan och ändamålsenligt regelverk behövs för att förverkliga visionen om biobaserad plast, visar ny rapport19.9.2023 10:50:18 CEST | Pressmeddelande

Vilka framtida insatser kopplat till biobaserad plast bidrar till omställningen mot en mer hållbar och biobaserad ekonomi? Att söka svar på den frågan har varit syftet med den områdesanalys som Chalmers Industriteknik har genomfört på uppdrag av det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation. Ökad kunskap och samverkan är två viktiga slutsatser.

Stor potential för pappersbaserad textil i Sverige6.9.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Pappersbaserad textil är en mångårig tradition från Asien. Kan området få renässans och vidareutvecklas när textilindustrin ska ställa om? Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut i Sverige? En områdesanalys från BioInnovation visar att materialet har fördelar i och med ett lågt klimatavtryck vid framställningen, att garnet kan färgas och beredas i befintlig pappers- och textilindustri, samt kan ha kort väg till återvinning. Men mer forskning behövs.