Ny handbok för rekrytering inom grafisk industri

Grafiska Företagen har tagit fram en inspirationsskrift för att främja rekrytering och kompetensförsörjning inom den grafiska industrin. Här presenteras fakta och råd från såväl medlemsföretag som ledande rekryteringsexperter och trendbevakare.

I boken får läsaren bland annat handfasta tips för en lyckad rekryteringsprocess, Ungdomsbarometern avslöjar vad framtidens medarbetare efterfrågar och HR-experten Svante Randlert förklarar vad som krävs för att bli en drömarbetsgivare. Den innehåller även intervjuer med tre medlemsföretag som berättar hur de gör för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och locka nya medarbetare.

– Många av våra medlemsföretag anser att rekrytering är en utmaning och ännu fler vill ha vårt stöd inom strategisk kompetensförsörjning. Vi hoppas att den här handboken ska öka kunskapen och inspirera till nya idéer, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen.

Ökat fokus på kompetensförsörjning

Inspirationsskriften är ytterligare ett led i Grafiska Företagens utökade satsning på rekrytering och kompetensförsörjning inom grafisk industri. För att stödja och kvalitetssäkra detta arbete har organisationen inrättat ett kompetensråd med medlemsrepresentanter.

Tillsammans med GS-facket utvecklas nu en branschvalidering med kravprofiler och kunskapstest för olika grafiska yrken. Ett annat partsgemensamt initiativ är kampanjen Grafx.se, som aktualiserats under våren 2018, med syfte att få fler unga intresserade av den grafiska industrin. Dessutom har Grafiska Företagen tagit fram en lathund för att stimulera prao och praktik hos sina medlemsföretag.