Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Handboken utkom för första gången för tio år sedan och har i denna nyutgåva uppdateras med regel- och teknikförändringar, en genomgång av Fastighetsägarens egenkontrollansvar, samt förslag på åtgärder, tips och checklistor för att åstadkomma och bibehålla god inomhusmiljö.

– Vi tillbringar 90 procent av vår tid inomhus, därför är en god inomhusmiljö förstås oerhört viktigt. Vår förhoppning är att handboken ska fungera som en tydlig guide för hur man som fastighetsägare eller styrelse i en bostadsrättsförening aktivt kan arbeta med att skapa ett bättre inomhusklimat, säger Mikael Johansson, näringspolitisk expert på Fastighetsägarna som lett arbetet med att ta fram den nya handboken.

Handboken tar utgångspunkt i olika faktorer som är viktiga för en god inomhusmiljö, såsom luftkvalitet, ljud, ljus och termiskt klimat. I boken redogörs för hur exempelvis ventilationssystem, byggnadsmaterial och belysning men även brukarbeteende påverkar inomhusklimatet, samt regler, branschriktlinjer och fastighetsägarens egenkontrollansvar.

– Inomhusmiljö omfattas av en mängd lagar och regler. Genom att vi har konkreta förslag på åtgärder, tips och checklistor i handboken hoppas vi kunna underlätta för fastighetsägare att jobba ännu mer aktivt för att skapa och bibehålla goda inomhusmiljöer, säger Mikael Johansson och fortsätter.

– Utöver att fungera som en guide för fastighetsägare kan boken även användas som en allmän introduktion eller uppslagsbok i inomhusmiljöfrågor. Vi har haft förmånen att ha hjälp av en mycket kunnig referensgrupp i arbetet med den nya handboken och vi är mycket nöjda med slutresultatet, avslutar Mikael Johansson.