Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Handboken utkom för första gången för tio år sedan och har i denna nyutgåva uppdateras med regel- och teknikförändringar, en genomgång av Fastighetsägarens egenkontrollansvar, samt förslag på åtgärder, tips och checklistor för att åstadkomma och bibehålla god inomhusmiljö.

– Vi tillbringar 90 procent av vår tid inomhus, därför är en god inomhusmiljö förstås oerhört viktigt. Vår förhoppning är att handboken ska fungera som en tydlig guide för hur man som fastighetsägare eller styrelse i en bostadsrättsförening aktivt kan arbeta med att skapa ett bättre inomhusklimat, säger Mikael Johansson, näringspolitisk expert på Fastighetsägarna som lett arbetet med att ta fram den nya handboken.

Handboken tar utgångspunkt i olika faktorer som är viktiga för en god inomhusmiljö, såsom luftkvalitet, ljud, ljus och termiskt klimat. I boken redogörs för hur exempelvis ventilationssystem, byggnadsmaterial och belysning men även brukarbeteende påverkar inomhusklimatet, samt regler, branschriktlinjer och fastighetsägarens egenkontrollansvar.

– Inomhusmiljö omfattas av en mängd lagar och regler. Genom att vi har konkreta förslag på åtgärder, tips och checklistor i handboken hoppas vi kunna underlätta för fastighetsägare att jobba ännu mer aktivt för att skapa och bibehålla goda inomhusmiljöer, säger Mikael Johansson och fortsätter.

– Utöver att fungera som en guide för fastighetsägare kan boken även användas som en allmän introduktion eller uppslagsbok i inomhusmiljöfrågor. Vi har haft förmånen att ha hjälp av en mycket kunnig referensgrupp i arbetet med den nya handboken och vi är mycket nöjda med slutresultatet, avslutar Mikael Johansson.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?