Ny hemsida gör Bris mer lättillgängliga

En mer tillgänglig webbplats, ett förbättrat digitalt stöd till barn och unga och nya enkla vägar för privatpersoner att stötta Bris. Det är några vinster med Bris nya hemsida som lanserades för en månad sedan.

Nya bris.se är anpassad för alla typer av skärmar, och har en lyssna-funktion som gör innehållet tillgängligt för fler. Webbplatsen har även en översättningsfunktion via Google Translate som gör det lätt att översätta till en mängd olika språk.

– Att göra bris.se mobilanpassad, förnyad och mer tillgänglig har stått på vår önskelista under lång tid. Vi är glada att vi äntligen fick möjlighet att modernisera webben utifrån våra behov och teknikens möjligheter, säger Silvia Ernhagen, Bris kommunikationschef.

Bris har ambitionen att ligga i digital framkant och att finnas på de arenor där barn och unga finns. Det pågår ständigt ett arbete med att förbättra Bris digitala stöd till barn och unga. Med nya bris.se har Bris ett nytt system för mejl, chatt och telefoni, ett nytt diskussionsforum för barn och unga och ett nytt dokumentationssystem för att hantera våra kontakter.

– En stor del av Bris stödverksamhet sker på våra digitala plattformar, så vi är helt beroende av att de fungerar och är lättillgängliga. Vi kommer fortsätta utveckla vårt stöd online under året, bland annat genom att i chatt och mejl lägga till möjligheten att skicka med emojis, filmer eller bilder för att kunna få in fler nyanser i samtalet, säger Hanna Persson, kurator på Bris och ansvarig för stödfunktionerna på hemsidan.

En annan viktig del i utvecklingen av den nya hemsidan har varit att underlätta för privatpersoner att ge ett bidrag eller en minnesgåva, att bli medlemmar eller månadsgivare. På nya bris.se nås alla dessa funktioner med ett enkelt klick.

Design för nya hemsida: Adore You
Teknisk utveckling: Candidator
Finansiering: En stor del av det Bris utvecklat till webben kopplat till det digitala stödet har möjliggjorts av stöd från Postkodlotteriet. #postkodeffekten

Anna Holmqvist, pressekreterare