Ny högprestandamodell från Porsche - Cayenne Turbo GT

Nya Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche kröner modellserien Cayenne med en sportig toppmodell - Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h).

Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare Lars Kern, som med Cayenne Turbo GT körde den 20,832 km långa Nordslingan på Nürburgring på tiden 7:38,9 minuter, och därmed satte ett nytt officiellt SUV-rekord.

Jämfört med Cayenne Turbo Coupé har Turbo GT upp till 17 mm lägre markfrigång. Med det som utgångspunkt har både de passiva chassikomponenterna och de aktiva kontrollsystemen vidareutvecklats och optimerats för vägegenskaper och prestanda. Systemen har också en specifik kalibrering för att garantera ett perfekt samspel mellan dem. Exempelvis har luftfjädringens tre kammare styvats upp med upp till 15 procent, likaså har dämpningskaraktären i Porsche Active Suspension Management (PASM), Power Steering Plus och bakaxelstyrningen optimerats för den nya modellen.

Det aktiva antikrängningssystemet, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), arbetar nu med en prestandaorienterad mjukvara. Resultatet är ännu bättre väghållning och stabilitet i kurvor, och bilen styr in mer exakt i kurvor i hög fart. På samma sätt tillåter Porsche Torque Vectoring-systemet högre momentfördelning. En omfattande optimering av framaxeln har också förbättrat köregenskaperna.

Jämfört med Turbo Coupé har Turbo GT en tum bredare framhjul och den negativa cambern har ökats med 0,45 grader för att ge de nya 22-tums prestandadäcken Pirelli P Zero Corsa, speciellt framtagna till Turbo GT, större kontaktyta. Inbromsningen sköts med det standardmonterade Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systemet.

Snabbväxlande Tiptronic S och sportavgassystem i titan

Biturbomotorn i Cayenne Turbo GT är för närvarande den mest kraftfulla åttacylindriga motorn i modellutbudet från Porsche. Omfattande uppgraderingar har gjorts av vevaxeln, turboaggregaten, bränsleinsprutningen, insugssystemet och intercoolern. V8:an i Turbo GT skiljer sig från densamma i Turbo Coupé på flera sätt, som exempevis vevaxeln, vevstakarna, kolvarna, kamkedjedrivningen och torsionsdämparna. Med tanke på den högre motoreffekten, 471 kW (640 hk), har de här delarna utformats för högre toppbelastning och bättre kördynamik.

Den snabbväxlande åttastegs automatlådan Tiptronic S och Porsche Traction Management (PTM) har också modifierats, liksom fördelningslådan som har fått extra vattenkylning. Det standardmonterade sportavgassystemet, med centralt placerade avgasrör, är unikt för Cayenne Turbo GT. Från mitten av bilen är avgassystemet, inklusive den bakre ljuddämparen, gjord i lätt och värmetåligt titan. Ytterligare vikt har sparats genom att den centralt placerade ljuddämparen slopats.

Sportig kolfiber på utsidan, Alcantara på insidan

Cayenne Turbo GT, lackerad i den nya färgen Arctic Grey, som är ett tillval, framhäver sina exceptionellt sportiga egenskaper genom en progressiv design med karaktäristiska detaljer. Till exempel har modellen ett GT-specifikt framparti med en markant spoilerläpp och större luftintag på sidorna, vilket skapar en unik front. Konturerat kolfibertak och svarta hjulhuskanter dominerar utseendet från sidan, tillsammans med 22-tums GT-fälgar i färgen Neodyme. Takspoilerns sidoplattor i kolfiber är specifika för GT liksom den, jämfört med Turbo, 25 mm förstorade spoilerläppen på den adaptivt utfällbara bakre spoilern. Vid toppfarten ökar den marktrycket med upp till 40 kg. Bakpartiet avslutas med en distinkt diffusor i kolfiber.

Nytt infotainmentsystem

Cayenne Turbo GT:s sportiga karaktär understryks av interiörens högkvalitativa standardutrustning och omfattande användning av Alcantara. Åttavägs sportstolar fram och ett sportbaksäte med två säten är standard. Sätena är GT-specifika med perforerade mittpartier i Alcantara och kontrastsydd modellogotyp i Neodyme eller Arctic Grey på de integrerade nackstöden. Som förväntat i en högprestandamodell från Porsche har multifunktionsratten en gul klockan-12-markering på rattkransen. Beroende på vilken dekor som valts är vissa accentlister utförda i mattsvart.

Med Turbo GT introduceras nästa generation Porsche Communication Management (PCM) till Cayenne, som har bättre prestanda, ett nytt användargränssnitt och ny operativ logik. Liksom tidigare är PCM 6.0 helt kompatibel med Apple CarPlay, men kan nu också helt integreras i Apple Music och Apple Podcasts. Dessutom inkluderar infotainmentsystemet nu också Android Auto vilket betyder att alla populära smartphones nu kan integreras.

Cayenne Turbo GT är beställningsbar från och med nu. Priset i Sverige börjar på 2 060 000 kronor.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de

Cayenne Turbo GT: bränsleförbrukning vid blandad körning 14.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 319 g/km

Cayenne Turbo Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 14.1 – 13.5 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 319 - 307 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Takspoiler med sidoplattor i kolfiber på nya Porsche Cayenne Turbo GT
Nya Porsche Cayenne Turbo GT har en förstorad spoilerläppen på den adaptivt utfällbara bakre spoilern - vid toppfarten 300 km/h ökar den marktrycket med upp till 40 kg.
Nya 22" GT-fälgar i färgen Neodyme på Porsche Cayenne Turbo GT
Interiören i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Sportbaksäte med två säten är standard i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Integrerade nackstöd med broderad modellbeteckning  i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Integrerade nackstöd med broderad modellbeteckning i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Belysta instegslister i kolfiber med modellbeteckning i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Nya Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Cayman GT4 RS imponerar under avslutande tester20.10.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana. Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. 718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande. – Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar e

Porsche Mission R - framtida eldriven racer för racingkunder6.9.2021 15:25:22 CEST | Pressmeddelande

Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust. - Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. - Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-värld