Ny högprestandamodell från Porsche - Cayenne Turbo GT

Nya Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche kröner modellserien Cayenne med en sportig toppmodell - Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h).

Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare Lars Kern, som med Cayenne Turbo GT körde den 20,832 km långa Nordslingan på Nürburgring på tiden 7:38,9 minuter, och därmed satte ett nytt officiellt SUV-rekord.

Jämfört med Cayenne Turbo Coupé har Turbo GT upp till 17 mm lägre markfrigång. Med det som utgångspunkt har både de passiva chassikomponenterna och de aktiva kontrollsystemen vidareutvecklats och optimerats för vägegenskaper och prestanda. Systemen har också en specifik kalibrering för att garantera ett perfekt samspel mellan dem. Exempelvis har luftfjädringens tre kammare styvats upp med upp till 15 procent, likaså har dämpningskaraktären i Porsche Active Suspension Management (PASM), Power Steering Plus och bakaxelstyrningen optimerats för den nya modellen.

Det aktiva antikrängningssystemet, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), arbetar nu med en prestandaorienterad mjukvara. Resultatet är ännu bättre väghållning och stabilitet i kurvor, och bilen styr in mer exakt i kurvor i hög fart. På samma sätt tillåter Porsche Torque Vectoring-systemet högre momentfördelning. En omfattande optimering av framaxeln har också förbättrat köregenskaperna.

Jämfört med Turbo Coupé har Turbo GT en tum bredare framhjul och den negativa cambern har ökats med 0,45 grader för att ge de nya 22-tums prestandadäcken Pirelli P Zero Corsa, speciellt framtagna till Turbo GT, större kontaktyta. Inbromsningen sköts med det standardmonterade Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systemet.

Snabbväxlande Tiptronic S och sportavgassystem i titan

Biturbomotorn i Cayenne Turbo GT är för närvarande den mest kraftfulla åttacylindriga motorn i modellutbudet från Porsche. Omfattande uppgraderingar har gjorts av vevaxeln, turboaggregaten, bränsleinsprutningen, insugssystemet och intercoolern. V8:an i Turbo GT skiljer sig från densamma i Turbo Coupé på flera sätt, som exempevis vevaxeln, vevstakarna, kolvarna, kamkedjedrivningen och torsionsdämparna. Med tanke på den högre motoreffekten, 471 kW (640 hk), har de här delarna utformats för högre toppbelastning och bättre kördynamik.

Den snabbväxlande åttastegs automatlådan Tiptronic S och Porsche Traction Management (PTM) har också modifierats, liksom fördelningslådan som har fått extra vattenkylning. Det standardmonterade sportavgassystemet, med centralt placerade avgasrör, är unikt för Cayenne Turbo GT. Från mitten av bilen är avgassystemet, inklusive den bakre ljuddämparen, gjord i lätt och värmetåligt titan. Ytterligare vikt har sparats genom att den centralt placerade ljuddämparen slopats.

Sportig kolfiber på utsidan, Alcantara på insidan

Cayenne Turbo GT, lackerad i den nya färgen Arctic Grey, som är ett tillval, framhäver sina exceptionellt sportiga egenskaper genom en progressiv design med karaktäristiska detaljer. Till exempel har modellen ett GT-specifikt framparti med en markant spoilerläpp och större luftintag på sidorna, vilket skapar en unik front. Konturerat kolfibertak och svarta hjulhuskanter dominerar utseendet från sidan, tillsammans med 22-tums GT-fälgar i färgen Neodyme. Takspoilerns sidoplattor i kolfiber är specifika för GT liksom den, jämfört med Turbo, 25 mm förstorade spoilerläppen på den adaptivt utfällbara bakre spoilern. Vid toppfarten ökar den marktrycket med upp till 40 kg. Bakpartiet avslutas med en distinkt diffusor i kolfiber.

Nytt infotainmentsystem

Cayenne Turbo GT:s sportiga karaktär understryks av interiörens högkvalitativa standardutrustning och omfattande användning av Alcantara. Åttavägs sportstolar fram och ett sportbaksäte med två säten är standard. Sätena är GT-specifika med perforerade mittpartier i Alcantara och kontrastsydd modellogotyp i Neodyme eller Arctic Grey på de integrerade nackstöden. Som förväntat i en högprestandamodell från Porsche har multifunktionsratten en gul klockan-12-markering på rattkransen. Beroende på vilken dekor som valts är vissa accentlister utförda i mattsvart.

Med Turbo GT introduceras nästa generation Porsche Communication Management (PCM) till Cayenne, som har bättre prestanda, ett nytt användargränssnitt och ny operativ logik. Liksom tidigare är PCM 6.0 helt kompatibel med Apple CarPlay, men kan nu också helt integreras i Apple Music och Apple Podcasts. Dessutom inkluderar infotainmentsystemet nu också Android Auto vilket betyder att alla populära smartphones nu kan integreras.

Cayenne Turbo GT är beställningsbar från och med nu. Priset i Sverige börjar på 2 060 000 kronor.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de

Cayenne Turbo GT: bränsleförbrukning vid blandad körning 14.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 319 g/km

Cayenne Turbo Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 14.1 – 13.5 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 319 - 307 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Takspoiler med sidoplattor i kolfiber på nya Porsche Cayenne Turbo GT
Nya Porsche Cayenne Turbo GT har en förstorad spoilerläppen på den adaptivt utfällbara bakre spoilern - vid toppfarten 300 km/h ökar den marktrycket med upp till 40 kg.
Nya 22" GT-fälgar i färgen Neodyme på Porsche Cayenne Turbo GT
Interiören i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Sportbaksäte med två säten är standard i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Integrerade nackstöd med broderad modellbeteckning  i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Integrerade nackstöd med broderad modellbeteckning i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Belysta instegslister i kolfiber med modellbeteckning i nya Porsche Cayenne Turbo GT
Nya Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare20.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim. Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim. En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhju

Världspremiär för nya Porsche 911 GTS23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ungefär ett och ett halvt år efter lanseringen av den senaste generationen 911 utvidgas modellprogrammet med de sportiga GTS-modellerna. Det är tolv år sedan Porsche introducerade den första GTS-versionen av 911. Nu lanseras en ny generation av den populära sportiga modellen – kraftfullare, utseendemässigt mer distinkt och med bättre köregenskaper än någonsin. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar 353 kW (480 hk), vilket är mer än 22 kW (30 hk) mer än dagens 911 Carrera S och föregående 911 GTS. Fem modellvarianter finns nu tillgängliga med priser från 1 415 000 kronor. 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift Med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK) eller en sjuväxlad manuell växellåda, ett GTS-specifikt sportchassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo, är de kraftfulla längsgående och laterala krafter som påverkar GTS-mod