Ny högprestandaversion av Porsche Macan Turbo

Som den sportigaste modellen i segmentet mellanklass-SUV har Porsche Macan alltsedan debuten varit måttstocken när det gäller köregenskaper i klassen. Nu ökar Porsche insatsen. Utrustad med Performance Package imponerar toppmodellen Macan Turbo med ännu bättre köregenskaper och ännu bättre prestanda.

P16 0694 a3 rgb

3,6-liters V6:an med dubbelturbo utvecklar nu 324 kW (440 hk). Med 30 kW (40 hk) mer än Macan Turbo placerar sig den här versionen tydligt i toppen av modellserien. Bilen accelererar nu från 0 – 100 km/tim på bara 4,4 sekunder (en minskning med 0,4 sekunder), och når en toppfart av 272 km/tim (en ökning med sex km/tim).

Det maximala vridmomentet har ökat till 600 Nm (en ökning med 50 Nm) och finns tillgängligt över ett brett varvtalsområde mellan 1 500 v/min och 4 500 v/min. Det ökar också dragkraften; med inställningen Sport Plus har accelerationstiden från 80 till 120 km/tim sänkts till 2,9 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder).

Beroende på valet av däck ligger bränsleförbrukningen, enligt NEDC, för den nya toppmodellen av Macan på mellan 9,4 och 9,7 liter per 100 km.

Men det är inte bara motoreffekten som ger extra skjuts till Macan Turbo med Performance Package. Nya bromsar, sänkt kaross, inställbart sportchassi, Sport Chrono-paket och sportavgassystem, allt det ingår i standardutrustningen. Framtill hittar vi ventilerade bromsskivor med en diameter av 390 millimeter – 30 mm större än i Macan Turbo utan Performance Package. Skivorna greppas av rödlackerade sexkolvs bromsok. Dessutom finns Porsche Active Suspension Management tillgängligt som med ett knapptryck gör den sportigt låg på vägen. Systemet har också anpassats optimalt till bilen, som är sänkt med 15 millimeter. Som tillval finns luftfjädring med konstant höjdreglering och med tio millimeter sänkt kaross.

Med Sport Chrono-paketet kan föraren ytterligare vässa Macan Turbos prestanda. I inställningen Sport Plus ser paketet till att chassit, motorn och transmissionen är mycket sportigt avstämda – ackompanjerat av ett ännu mer emotionellt ljud från sportavgassystemet. Den sjuväxlade PDK dubbelkopplingsväxellådan är nu inställd för att ge extremt kort reaktionstid, optimala växlingspunkter och ökat vridmoment under växlingen för maximal acceleration.

För att kundanpassa Macan Turbo med Performance Package erbjuds skräddarsydda utrustningspaket, som till exempel Turbo exteriörpaketet. I det ingår 21-tumsfälgar i 911 Turbo-design med svarta högglanslackerade ekrar, LED-strålkastare med PDSL Plus och flera andra svarta detaljer. Med Turbo interiörpaketet följer svart skinninredning med påkostade Alcantara-detaljer, färgapplikationer på flera ställen och kolfiberdetaljer som till exempel dörrinsteget med modellens logotyp upplyst i vitt.

Macan Turbo med Performance Package är beställningsbar från och med nu. Priset i Sverige blir 900 000 kronor.

Fler högupplösta bilder kan laddas ned från Porsche Newsroom ( http://newsroom.porsche.de ) och (https://presse.porsche.de ).

Macan Turbo med Performance Package*: blandad körning 9.7–9.4 l/100 km; CO2-utsläpp 224–217 g/km.

*Beroende på val av däck

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

P16 0694 a3 rgb
P16 0693 a3 rgb
P16 0690 a3 rgb
P16 0689 a3 rgb
P16 0688 a3 rgb

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och