Ny högprestandaversion av Porsche Macan Turbo

Som den sportigaste modellen i segmentet mellanklass-SUV har Porsche Macan alltsedan debuten varit måttstocken när det gäller köregenskaper i klassen. Nu ökar Porsche insatsen. Utrustad med Performance Package imponerar toppmodellen Macan Turbo med ännu bättre köregenskaper och ännu bättre prestanda.

P16 0694 a3 rgb

3,6-liters V6:an med dubbelturbo utvecklar nu 324 kW (440 hk). Med 30 kW (40 hk) mer än Macan Turbo placerar sig den här versionen tydligt i toppen av modellserien. Bilen accelererar nu från 0 – 100 km/tim på bara 4,4 sekunder (en minskning med 0,4 sekunder), och når en toppfart av 272 km/tim (en ökning med sex km/tim).

Det maximala vridmomentet har ökat till 600 Nm (en ökning med 50 Nm) och finns tillgängligt över ett brett varvtalsområde mellan 1 500 v/min och 4 500 v/min. Det ökar också dragkraften; med inställningen Sport Plus har accelerationstiden från 80 till 120 km/tim sänkts till 2,9 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder).

Beroende på valet av däck ligger bränsleförbrukningen, enligt NEDC, för den nya toppmodellen av Macan på mellan 9,4 och 9,7 liter per 100 km.

Men det är inte bara motoreffekten som ger extra skjuts till Macan Turbo med Performance Package. Nya bromsar, sänkt kaross, inställbart sportchassi, Sport Chrono-paket och sportavgassystem, allt det ingår i standardutrustningen. Framtill hittar vi ventilerade bromsskivor med en diameter av 390 millimeter – 30 mm större än i Macan Turbo utan Performance Package. Skivorna greppas av rödlackerade sexkolvs bromsok. Dessutom finns Porsche Active Suspension Management tillgängligt som med ett knapptryck gör den sportigt låg på vägen. Systemet har också anpassats optimalt till bilen, som är sänkt med 15 millimeter. Som tillval finns luftfjädring med konstant höjdreglering och med tio millimeter sänkt kaross.

Med Sport Chrono-paketet kan föraren ytterligare vässa Macan Turbos prestanda. I inställningen Sport Plus ser paketet till att chassit, motorn och transmissionen är mycket sportigt avstämda – ackompanjerat av ett ännu mer emotionellt ljud från sportavgassystemet. Den sjuväxlade PDK dubbelkopplingsväxellådan är nu inställd för att ge extremt kort reaktionstid, optimala växlingspunkter och ökat vridmoment under växlingen för maximal acceleration.

För att kundanpassa Macan Turbo med Performance Package erbjuds skräddarsydda utrustningspaket, som till exempel Turbo exteriörpaketet. I det ingår 21-tumsfälgar i 911 Turbo-design med svarta högglanslackerade ekrar, LED-strålkastare med PDSL Plus och flera andra svarta detaljer. Med Turbo interiörpaketet följer svart skinninredning med påkostade Alcantara-detaljer, färgapplikationer på flera ställen och kolfiberdetaljer som till exempel dörrinsteget med modellens logotyp upplyst i vitt.

Macan Turbo med Performance Package är beställningsbar från och med nu. Priset i Sverige blir 900 000 kronor.

Fler högupplösta bilder kan laddas ned från Porsche Newsroom ( http://newsroom.porsche.de ) och (https://presse.porsche.de ).

Macan Turbo med Performance Package*: blandad körning 9.7–9.4 l/100 km; CO2-utsläpp 224–217 g/km.

*Beroende på val av däck

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

P16 0694 a3 rgb
P16 0693 a3 rgb
P16 0690 a3 rgb
P16 0689 a3 rgb