Ny imagefilm belyser ”Tyskland om natten”

Konserthuset Elbphilharmonie i Hamburg är ett av flera tyska landmärken som syns i filmen. FOTO: Ralph Larmann

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har släppt en ny imagefilm, ”Tyskland om natten”, som kan ses på www.youtube.com/germanytourism. Den knappt fem minuter långa filmen är resultatet av sju månaders produktion och visar upp fascinerande nattbilder från fler än 70 platser i Tyskland. Filmen rönte stor uppskattning när den premiärvisades vid invigningen av GTM Germany Travel Mart™ i Nürnberg för över 800 Key Account Manager från den internationella resebranschen samt inhemska branschpartners.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Mer än 80 procent av resorna till Tyskland planeras och bokas nuförtiden på nätet, och rörliga bildformat spelar en allt viktigare roll. Samtidigt förändras konsumenternas förväntningar och tittarvanor i takt med vidareutvecklingen av digitala medier, vilket kräver särskilt autentiska och sofistikerade onlinetjänster. För att vi ska kunna locka såväl potentiella tysklandsresenärer som multiplikatorer från media och den internationella reseindustrin krävs högkvalitativa mediaproduktioner som ligger i framkant.

Filmen kommer att användas på DZT:s webbplatser och DZT:s egna events som presskonferenser, presentationer, workshops, mässor och mottagningar. Den finns även tillgänglig för journalister, researrangörer, ambassader, mässor, Deutsches Haus, Expo samt högskolor.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar