Tyska Turistbyrån AB

Ny imagefilm belyser ”Tyskland om natten”

Konserthuset Elbphilharmonie i Hamburg är ett av flera tyska landmärken som syns i filmen. FOTO: Ralph Larmann

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har släppt en ny imagefilm, ”Tyskland om natten”, som kan ses på www.youtube.com/germanytourism. Den knappt fem minuter långa filmen är resultatet av sju månaders produktion och visar upp fascinerande nattbilder från fler än 70 platser i Tyskland. Filmen rönte stor uppskattning när den premiärvisades vid invigningen av GTM Germany Travel Mart™ i Nürnberg för över 800 Key Account Manager från den internationella resebranschen samt inhemska branschpartners.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Mer än 80 procent av resorna till Tyskland planeras och bokas nuförtiden på nätet, och rörliga bildformat spelar en allt viktigare roll. Samtidigt förändras konsumenternas förväntningar och tittarvanor i takt med vidareutvecklingen av digitala medier, vilket kräver särskilt autentiska och sofistikerade onlinetjänster. För att vi ska kunna locka såväl potentiella tysklandsresenärer som multiplikatorer från media och den internationella reseindustrin krävs högkvalitativa mediaproduktioner som ligger i framkant.

Filmen kommer att användas på DZT:s webbplatser och DZT:s egna events som presskonferenser, presentationer, workshops, mässor och mottagningar. Den finns även tillgänglig för journalister, researrangörer, ambassader, mässor, Deutsches Haus, Expo samt högskolor.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Tyska Turistbyrån AB

Följ Tyska Turistbyrån AB

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån AB

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43Nyheter

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary GermanyDZT temakampanj Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från alla Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.